הוועדה לבחירת שופטים לוין לבג"ץ: "אין כל מקום להתערבותו התקדימית של בית המשפט"

שר המשפטים השיב לעתירות נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, ותשובתו כתב: "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה". עוד הוסבר כי השר פעל כנדרש: "מתוך שיקול דעת קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/09/23 18:08 כז באלול התשפג

לוין לבג"ץ: "אין כל מקום להתערבותו התקדימית של בית המשפט"
השר יריב לוין | , צילום: Chaim Goldberg/Flash90

שר המשפטים יריב לוין השיב אחר הצהריים (ד') לבג"ץ על העתירות נגד החלטתו מהשבוע שעבר שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - וטען כי אין הסמכות בנושא נמצאת אצלו בלבד. בנוסח התשובה הודגש כי מדובר במענה מקדמי בלבד, "זאת נוכח סד הזמנים הקצר ביותר שנקצב למתן מענה השר וממשלת ישראל, לאחר קבלת עמדתה הלעומתית של היועצת המשפטית לממשלה".

"השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה"

בפתח התשובה מטעמו של השר לוין נכתב: "לאור השיקולים החוקים והחוקתיים שעמדו בבסיס החלטתו של השר שלא לכנס לעת הזאת את הועדה לבחירת שופטים, אין ראוי שבית המשפט הנכבד יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות, העומדים בבסיס הדמוקרטיה הישראלית; ובכלל זה אין כל מקום להתערבותו התקדימית והחריגה של בית המשפט הנכבד בהחלטתו של השר".

לוין פרס את טיעוניו על גבי 62 עמודים. תמצית נימוקיו הם: "החלטת השר על אי כינוס הוועדה ניתנה על רקע מו"מ קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה במחלוקת ציבורית-חברתית-פוליטית. מחלוקת ציבורית שאל לו לבית המשפט להכריע בה".

הסוגיה השניה, כך לדברי לוין, היא "מינויו של השר ליו"ר הוועדה, ושיקול דעתו הינו חלק מהסדר חוקתי באיזון שבין הרשויות. התערבות בהחלטות השר והחלפת שיקול דעתו בשיקול דעת בית המשפט, יפגע באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות".

בנוסף נכתב כי "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה. השר פעל בהתאם לסמכותו וחובתו, ותוך שיקול דעת קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה. בין היתר מהטעם שכינוס הוועדה כעת יפגע בהשגת תכלית החוק. בהחלטתו של השר לא נפל פגם כלשהו, ולמצער לא פגם היורד לשורש העניין העשוי להצדיק התערבות שיפוטית".

הטיעונים של לוין נגד העתירות:

  • מנוגדות לדין באופן מפורש
  • מבקשות ליצור דין חדש באמצעות בית המשפט
  • מנוגדות לפסיקה המפורשת ומבקשות מבית המשפט לסתור פסיקות קודמות שלו עצמו
  • מנוגדות לנוהג החוקתי לפיו הרשות השופטת והרשות המבצעת מכבדות זו את זו ושומרות על הפרדת רשויות חרף המתח המובנה המתנקז סביב הוועדה לבחירת שופטים.

עוד נכתב בתקיפות מטעמו של שר המשפטים כי "בית המשפט מתבקש להבהיר לעותרים ולהעביר מסר ברור כי אין לעשות שימוש בהליכים משפטיים בחוסר ניקיון כפיים, תוך ניסיון לגרור את בית המשפט הנכבד בעל כורחו לתוך מו"מ קונסטיטוציוני אשר אין לו בו חלק. נוכח עמדת שר המשפטים וממשלת ישראל לפיה יש לדחות את העתירות על הסף או לגופן כמפורט בתגובה זו לעיל ולהלן, ממילא לא ניתנת הסכמת המשיבים לדון בעתירה כאילו כבר ניתן צו על תנאי".

תשובתו המלאה של המשפטים:


להורדת הקובץ

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב ואמר כי "תגובת שר המשפטים יריב לוין לעתירה שהגשתי נגדו בעניין כינוס הוועדה לבחירת שופטים היא שקר מוחלט, וניסיון להונות את בית המשפט. לוין היה הראשון שדחה על הסף את מתווה הנשיא, הוא סיכל כל ניסיון להגיע להסכמות רחבות, הוא יודע היטב שאין בימים אלה שום שיחות בבית הנשיא".

לפיד.

חה"כ יאיר לפיד | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לא ניתן יד לניסיונות ההונאה האלו", המשיך לפיד. "אם יריב לוין כל-כך חושש מהדיון בבג"ץ - שיכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה החוקי, ושבמקום לריב כל הזמן עם כל העולם, שיתחיל לעשות את הדבר היחיד שהוא נמנע ממנו: את העבודה שלו".

"מדובר בהמשך האיומים המאפיוזים של ממשלת חורבן הבית על הדמוקרטיה הישראלית"

"כוח קפלן" מסר בתגובה לתשובת לוין לבג"ץ: "שר המשפטים מאיים כאחרון העבריינים על בית המשפט, מדובר בהמשך האיומים המאפיוזים של ממשלת חורבן הבית על הדמוקרטיה הישראלית. בכל מקום שבו לוין יאיים על מערכת המשפט ושומרי הסף, הוא ימצא מיליוני ישראלים וישראליות שיגנו על ישראל וערכי מגילת העצמאות".