הדיון הבא בבג"ץ: מה יעלה בגורל הוועדה לבחירת שופטים

אחרי הדיון המתיש בעתירות נגד עילת הסבירות, שר המשפטים לוין צפוי להשיב על העתירות נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים | לוין יטען כי הסמכות על ההחלטה היא בידיו בלבד, וכי לבית המשפט אין סמכות בעניין | וגם: כך נערכים בקואליציה להפסד

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/23 08:06 כז באלול התשפג

הדיון הבא בבג"ץ: מה יעלה בגורל הוועדה לבחירת שופטים
רוטמן עם לוין, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

ההתנגשויות בין הרשויות הגיעו לנקודת רתיחה עם שלושה דיונים קריטיים שמקיים בית המשפט העליון. אתמול (ג') עברנו משוכה אחת כאשר הרכב מלא בראשות אסתר חיות דן בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות. הדיון הבא ברשימה יתקיים ביום שלישי הבא, אחרי ראש השנה, ויעסוק בעתירות נגד שר המשפטים על כך שהוא אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים. היום (ד') צפויה הממשלה לתת את תשובתה.

לוין: ההחלטה נתונה בידי

נזכיר כי יריב לוין מסרב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ועדה שהפכה לסמל התנגדותו לדרך בה מתנהלת מערכת המשפט. הוועדה לא כונסה כבר כמעט שנה וחצי, והתנועה לאיכות השלטון ויש עתיד הגישו את העתירות נגדו בטענה כי הוא פוגע בעבודה התקינה של המשרד. השופטים ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר ידונו בעתירות.

הוועדה לבחירת שופטים

הוועדה לבחירת שופטים בזמן ממשלת בנט-לפיד

לפי פרסום בכאן חדשות, בתשובתה של הממשלה לבית המשפט העליון יכללו שתי טענות מרכזיות. האחת תעסוק בסמכות ותטען כי ההחלטה אם לכנס את הוועדה נתונה בידי שר המשפטים בלבד, וכי הוא רשאי גם להחליט שלא לכנסה. טענה שנייה היא חוסר סמכות של בית המשפט העליון בעצם קיום הדיון.

מה יקרה במקרה של הפסד?

יריב לוין מודע לכך שהוא יכול להפסיד, ול"חדשות כיפה" נודע כי בקואליציה לא נבהלים מתרחיש בו בג"ץ יחייב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. גם אם יצא מבג"ץ צו שיחייב את כינוס הוועדה, ייתכן שהיא תתכנס אך לפחות בהתחלה לא ימונו שופטים על ידי הקואליציה והדיונים יהיו ללא מינויים בפועל, כאשר בקואליציה עדיין מתכוונים לשנות את הרכב הוועדה באמצעות חוק.