סמוטריץ' ובן גביר מאיימים על נתניהו: הדיווח שמטלטל את הקואליציה

ארצות הברית העבירה לרשות הפלשתינית נשקים וכלי רכב משוריינים, בידיעת ישראל - שמעוניינת להחזיר את התיאום הביטחוני עם הרשות. לפני שנה סורב משלוח כזה, ואחרי הוועידה בשארם הוא אושר | סמוטריץ' לא הכיר את המהלך ומתכנן לכנס התייעצות דחופה, בן גביר תקף

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/23 10:19 כז באלול התשפג

סמוטריץ' ובן גביר מאיימים על נתניהו: הדיווח שמטלטל את הקואליציה
מעבר אלנבי. ארכיון, צילום: קובי גדעון, פלאש 90

עיתון פלשתיני חשף בתחילת השבוע כי הרשות קיבלה כלי נשק וכלי רכב משוריינים מארצות הברית, דרך ירדן ובאישור ממשלת ישראל. מטרתם הנשקים והרכבים היא "אכיפת חוק וסדר", כך על פי העיתון. הבוקר (ד') פורסמו בגל"צ פרטים נוספים על כלי הנשק שהועברו, ונחשף כי מדובר בלא פחות מ-1,500 כלי נשק. סמוטריץ' לא הכיר את המהלך והוא זועם על חוסר התיאום מולו.

התנאים של ישראל למעבר הנשק

המשלוח נועד לחזק היכולת של המנגנונים במאבק נגד ארגוני הטרור בג'נין ובשכם, ולפי גורמי ביטחון פלשתיניים, המשלוח כלל לא פחות מ-1,500 כלי נשק, חלקם רובי m-16 מוכווני לייזר, וחלקם קלאצ'ניקוב, שהועברו דרך מעבר אלנבי.

נשקים בצה"ל. ארכיון

נשקים בצה"ל. ארכיון | צילום: Sarah Schuman/ flash90

לפי דורון קדוש, ישראל הציבה לרשות מספר תנאים לשימוש בנשק, בין היתר כי הוא יוכל לשמש רק לפעילות נגד טרור ולא נגד עבריינים פליליים. בנוסף, הנשק יהיה מצוי רק בידיהם של חלק ממנגנוני הביטחון. בעבר ישראל סירבה לבקשות לקבלת הנשק, והאישור הנוכחי התקבל בעקבות הפסגות בעקבה ובשארם, לאחר שיח שנוהל מול מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

התיאום הביטחוני יחזור? סמוטריץ' זועם

גורמי ביטחון ישראלים מסרו שמדובר בצעד אחד מתוך שורה של צעדים נוספים שנשקלים לטובת הרשות. המשך הצעדים מותנה בשני דברים: הצגת הישגים מבצעיים של הרשות, בעיקר בג'נין, והחזרה רשמית של התיאום הביטחוני שהופסק באופן הצהרתי על ידי אבו מאזן בתחילת השנה.

בסביבת סמוטריץ' לא הכירו את המהלך, ושר האוצר רתח מזעם ומכנן לכנס התייעצות דחופה. ההערכה בסביבתו היא שצעדי חימוש הרשות, כמו גם הצעדים בבית הנשיא, הם תשלום לבני גנץ כדי להקים יחד איתו ממשלת שמאל שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו. השר בן גביר אמר: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמל"ח למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת אוסלו 2, אנא עדכן את שריך ואת הציבור ונפעל בהתאם".