"אין הבטחה מאת הקב"ה כי הוא יושיע אותנו"

ברקע הנהירה של חסידים לאומן על אף המצב המתוח שם והאמירה של נתניהו שלא תמיד ה' הגן עלינו, הרב יובל שרלו מתייחס לאופן הביטחון בה' ואומר כי אין כל הבטחה מצד הקדוש ברוך הוא כי יושיע אותנו - זה שגוי להסתמך על זה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/09/23 10:54 כה באלול התשפג

"אין הבטחה מאת הקב"ה כי הוא יושיע אותנו"
הרב שרלו , צילום: מנהלת הר הבית

ברקע הויכוח המתלהט בדבר הסיכון בשהיה באומן בראש השנה כאשר מתחוללת באיזור מלחמה ויש מחסור במקלטים למאמינים שיבואו, מפרסם הרב שרלו מאמר קצר על תפישת מידת הביטחון השגויה שפושה בציבור הנוהר לאומן, ומדגיש כי אין כל הבטחה של הקדוש ברוך הוא שיציל אותנו.

"אולי יעשה ה' לנו" (שמו"א י"ד: ו)

כבר החזון אי"ש ביאר בספרו "האמונה והביטחון" כי ישנה תפישה שגויה של מידת הביטחון. אין הבטחה מאת הקב"ה כי הוא יושיע אותנו; אין אנו יודעים את דרכי ההנהגה של הקב"ה.

לא זו בלבד, אלא שמקדושת התנ"ך אנו יודעים שיש הנהגות שונות. די לנו ללמוד את תחילת ספר שופטים ולראות כי לעתים הקב"ה מנסה אותנו, לעתים הקב"ה מעניש, לעתים הקב"ה מותיר את גויי הארץ כדי שנתמודד איתם לבדנו וכדו׳. וכך לאורך כל התנ"ך כולו.

אומן, השנה יבקרו פחות מאמינים?

אומן, השנה יבקרו פחות מאמינים?, צילום: Flash90

ולמעלה מכך - כל כך הרבה תלוי בעשיית האדם, בבחירתו, בנכונות שלו למסירות נפש, בעשייה האנושית וכדו׳. השתדלותו של האדם היא יסוד גדול בעולמה של תורה.

מהי אפוא מידת הביטחון?

הביטחון שלנו בריבונו של עולם הוא שהוא נמצא שם. גם בגיא צלמוות. גם בנאות דשא. ומכוח העובדה שהכל יכול להיות ואין אנו נתונים לגורל המקרה בלבד, אנו מתמלאים ביטחון בעשייה שלנו, וה׳ יעשה הטוב בעיניו.