פוגלמן דחה את העתירה של רוטמן נגד חיות: "איני סבור שדעתה נעולה"

סגן נשיאת העליון השופט עוזי פוגלמן קבע כי נשיאת העליון, אסתר חיות תוכל לדון בעתירה נגד עילת הסבירות בשבוע הבא, זאת בתגובה לעתירה חבר הכנסת רוטמן שדרש לפסול את חיות | רוטמן בתגובה: "יום אחד למדינת ישראל יהיה בית משפט עליון גבוה לצדק, שמכבד את האינטליגנציה של הציבור"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 07/09/23 13:52 כא באלול התשפג | עודכן בתאריך 07/09/23 16:33

פוגלמן דחה את העתירה של רוטמן נגד חיות: "איני סבור שדעתה נעולה"
הנשיאה חיות, תדון בעתירה על עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שיו"ר ועדת חוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן עתר נגד ישיבתה של נשיאת העליון חיות בדיון הנפיץ בעתירה על עילת הסבירות, מכיוון שכבר הביעה דעתה על הנושא בעבר. פסק היום (ה') השופט פוגלמן, סגן נשיאת העליון, כי היא תוכל לדון בעתירה הדרמטית בשבוע הבא. פוגלמן כתב: "איני סבור כי דברי הנשיאה בכנס מעידים כי דעתה 'נעולה' בעתירות".

פוגלמן: דברי חיות בכנס לא מעידים כי דעתה 'נעולה'

בפסק דינו קובע השופט פוגלמן כי ישיבתה של חיות בהרכב השופטים לא נגוע בניגוד עניינים כפי שטען רוטמן וכתב: "דברים אלה אינם מצביעים כי דעת הנשיאה ננעלה ביחס להליך או לטענות הצדדים". הוא הוסיף: "בעת הזו לא ניצבת לפני בית המשפט "התכנית" שאליה התייחסה הנשיאה בדבריה, כי אם רכיב ממנה וממילא לא ניתן ללמוד על עמדתה".

שמחה רוטמן, עתר על החלטת חיות

שמחה רוטמן, העתירה נדחתה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר ועדת החוקה הגיב לפסיקה של פוגלמן, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "נשיאת העליון והמשנה לנשיאה מבקשים שתאמינו שמי שאמרה על הרפורמה 'ככל שתכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה', יכולה לדון בה כשופטת, ללא משוא פנים וגם ללא מראית עין של משוא פנים. הדברים: 'לא מבטאים עמדה מוקדמת'".

"יום אחד למדינת ישראל יהיה בית משפט עליון גבוה לצדק, שדן על פי חוק ומכבד את הציבור, וגם את האינטליגנציה של הציבור. נמשיך לעבוד כדי שהיום הזה יגיע.

"חשש למשוא פנים ופגיעה במראית פני הצדק"

בערעורו של רוטמן נכתב: "בית המשפט הנכבד יתבקש לקבל את הערעור ולהורות על פסילת כבוד נשיאת בית המשפט העליון, מלשבת בדיון בעתירות שבכותרת שעניינן תיקון חוק יסוד: השפיטה. עוד נכתב בערעור כי "קיים הרבה למעלה מחשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק, באופן המונע מכבוד נשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לחוק ומשכך, ובהתאם לדין, היה עליה לפסול עצמה מלשבת בדין".

צילום: צילומסך פסק דין

נשיאת העליון העבירה את הטיפול בערעורו של רוטמן על החלטתה שלא לפסול עצמה - למשנה לנשיאה, השופט עוזי פוגלמן. שכאמור פסק היום שהיא לא מנועה מלשבת בהרכב שידון בעילת הסבירות

השופט עוזי פוגלמן בדיון

השופט עוזי פוגלמן, קבע כי חיות תשב בדיון. צילום: Yonatan Sindel/Flash90