משבר חוקתי בדרך? כל מה שצריך לדעת לקראת הדיונים הנפיצים בבג"ץ

בכל שבוע בשלושת השבועות הקרובים צפוי להתנהל דיון דרמטי. על המוקד: ביטול עילת הסבירות, הוועדה לבחירת שופטים וחוק הנבצרות | מתי יתקיים כל דיון? מי הם השופטים שישבו בכל דיון? ובאיזה מהדיונים ישבו כל 15 שופטי העליון? | עושים סדר

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 06/09/23 14:18 כ באלול התשפג

משבר חוקתי בדרך? כל מה שצריך לדעת לקראת הדיונים הנפיצים בבג"ץ
בית המשפט העליון. מתח אדיר בין הרשויות, צילום: Yossi Zamir/Flash90.

ההתנגשויות בין הרשויות הגיעה לנקודת רתיחה, ובשלושת השבועות הקרובים צפויים שלושה דיונים קריטיים בבית המשפט העליון. הדיונים יעסקו בצמצום עילת הסבירות שהעבירה הכנסת, באי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים בשל סירובו של שר המשפטים לוין וגם בחוק הנבצרות המבקש לצמצם את האפשרויות להוצאת ראש ממשלה מכהן לנבצרות. עושים סדר בתאריכים ובפרטים.

הדיון הראשון: ביטול עילת הסבירות

יום שלישי, 12.9 כ"ו אלול, 15 שופטי העליון. הדיון יועבר בשידור חי

לפני כחודש וחצי, עיצומן של ימי תשעת הימים, החוק לצמצום עילת הסבירות עבר בקריאה שנייה ושלישית. האופוזיציה החרימה, הקואליציה עשתה סלפי ויריב לוין בירך "אנחנו עושים היום צעד ראשון וחשוב בכיוון הנכון". בשבוע הבא ידון בית המשפט העליון בצעד השנוי במחלוקת ו-15 שופטי העליון ישתתפו בדיון הדרמטי הטומן בחובו משבר חוקתי.

חוגגים את צמצום עילת הסבירות

חוגגים את צמצום עילת הסבירות. צעקו יש לפני הגול? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הדיון השני: הוועדה לבחירת שופטים

יום שלישי, 19.9 ד' תשרי, השופטים ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר. הדיון יועבר בשידור חי

שר המשפטים מסרב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ועדה שהפכה לסמל התנגדותו לדרך בה מתנהלת מערכת המשפט. היא לא כונסה כבר כמעט שנה וחצי, והתנועה לאיכות השלטון ויש עתיד הגישו את העתירות נגדו בטענה כי הוא פוגע בעבודה התקינה של המשרד. השופט יוסף אלרון היה אמור להיות הצלע השלישית בהרכב, אך בשל הודעתו על התמודדות על נשיאות בית המשפט העליון הוא מנוע מלשבת בדיון.

לפיד ואלהרר ביום בחירתה לוועדה לבחירת שופטים

יאיר לפיד וקארין אלהרר ביום בחירתה לוועדה לבחירת שופטים | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הדיון השלישי: חוק הנבצרות

יום חמישי, 28.9 י"ג תשרי, 11 שופטי עליון

במהלך כנס החורף, חוקקה הקואליציה תיקון לחוק יסוד: הממשלה שנועד להגן על נתניהו ממצב בו הוא מוצא לנבצרות בניגוד לרצונו ולא מסיבה רפואית או נפשית. דיון ראשון בבג"ץ התקיים, ואחריו הוצא צו המרחיב את ההרכב ל-11 שופטים ומבקש מהמדינה לנמק מדוע לא יוכל החוק לחול רק בכנסת הבאה ובעצם לנטרל ממנו את העוקץ הפרסונלי. השופטים שידונו בחוק הם הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה פוגלמן, עמית, סולברג, ברק-ארז, ברון, מינץ, אלרון, וילנר, גרוסקופף ושטיין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו

נתניהו. יעבור גם את זה? | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל