הביקורת של מפקד גל"צ: "הם הלכו לשם בצורה מטורללת לגמרי"

במסגרת פאנל שעסק בלקחי הסכמי אוסלו, אמר דני זקן כי גם ב-2023 הסיקור התקשורתי הוא "עדיין סיקור נרטיבי, כמו באוסלו כך גם במחאה". עוד הוא אמר: "התקשורת עזרה מאוד למחאה ולעצירת הרפורמה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/09/23 13:42 יח באלול התשפג

הביקורת של מפקד גל"צ: "הם הלכו לשם בצורה מטורללת לגמרי"
ועידת אוסלו - לקחים ותובנות להמשך, צילום: דג הפקות

במסגרת "ועידת אוסלו - לקחים ותובנות להמשך" בהובלת תנועת "הביטחוניסטים", "המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה" ובשיתוף פרויקט "הניצחון הישראלי" שהתקיימה היום (ב') התקיים פאנל בנושא "התקשורת בהסכמי אוסלו" בהנחיית נוה דרומי ובהשתתפות ראש לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, מפקד גלי צה"ל, דני זקן, הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות יוסי יהושוע והכתב המדיני של ישראל היום אריאל כהנא.

ניצן חן: "בשנת 2023 התקשורת לא היתה פועלת כמו ב-1993"

ראש לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, אמר כי בתקופת אוסלו לא היה פלורליזם תקשורתי. "אני מכה על חטא על אופן הסיקור של אוסלו, אבל צריך לזכור שהתקשורת של שנת 93' היא לא התקשורת של 2023. כל השיח התקשורתי השתנה, בשנת 2023 התקשורת לא היתה פועלת כמו ב-1993 ואוסלו לא היה עובר באותה צורה".

"באותה תקופה, היו פה ושם דעות שונות, אבל הנרטיב, ההבלטה והטון היה חד צדדי ולטובת הסכמי אוסלו. אופן הסיקור של הסכמי אוסלו בערוץ הראשון דאז חלק מאווירת 'מזרח תיכון חדש'. החטא לא היה רק של התקשורת, אלא של כל הגורמים. היתה גם עצימת עיניים של הצבא, וראינו זאת גם בפרוטוקולים שפורסמו כעת - מדובר במחדל ברמת מלחמת יום כיפור".

שוטרים פלשתינים חוגגים את כניסתם ליריחו, מאי 1994

שוטרים פלשתינים חוגגים את כניסתם ליריחו, מאי 1994 | צילום: Yossi Zamir/Flash 90

דני זקן: "הם חוטאים לעבודה התקשורתית המקצועית שלהם בצורה שאני לא מבין"

מפקד גלי צה"ל, דני זקן, הצטרף לדברים ואמר כי גם ב-2023 הסיקור התקשורתי הוא "עדיין סיקור נרטיבי, כמו באוסלו כך גם במחאה. זה חטא לתפקיד העיתונאי - לדוגמה עניין הסרבנות שמוצג 'כהפסקת ההתנדבות' באופן כללי, אם אתה לא מביא את הסיפורים שלא תואמים את הנרטיב של המחאה אתה חוטא לעבודה העיתונאית שלך. 'הארץ' הכי מובהק ו'חדשות 13' גם הלכו לשם גם בצורה מטורללת לגמרי ואני לא מבין את זה. הם חוטאים לעבודה התקשורתית המקצועית שלהם בצורה שאני לא מבין אותה".

לדבריו, "גם כיום, התקשורת עזרה מאוד למחאה ולעצירת הרפורמה. 40% מכלל המרואיינים בכאן ב' ובגלי צה"ל בשתי התכניות המרכזיות אלו אנשי המחאה, והם לא בדיוק נשאלו שאלות קשות, בוא נגיד ככה".

העיתונאי דני זקן מונה למפקד גל"צ

דני זקן | צילום: דוברת גל"צ-גלגלצ

יוסי יהושוע: "עוד חמש שנים המטכ"ל יראה שונה לגמרי"

לעומתם, הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות, יוסי יהושוע, אמר כי הוא לא מסכים עם חלק מהדברים הנאמרים על הסיקור באוסלו, "בתקופה זו דווקא עיתון ידיעות שנחשב שמאלני יותר כן היה יחסית פלורליסטי ויש מחקרים שמוכיחים את זה".

עוד הוסיף יוסי על המצב כיום: "ישנה מהפכה חברתית שלמה שמתרחשת כיום ב-8200, מדובר במהפכה החברתית הגדולה ביותר שהייתה בישראל, נכון בקורס טיס המצב עדיין יהיה שונה, אבל עוד חמש שנים המטכ"ל יראה שונה לגמרי ויהיה מורכב מרוב של כיפות סרוגות".

אריאל כהנא |

אריאל כהנא | צילום: דג הפקות

אריאל כהנא: "ערוץ 7 היה הערוץ היחיד שפרסם את הסיפורים על ערפאת"

הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא, הזכיר כי בתקופת אוסלו "ערוץ 7 היה הערוץ היחיד שפרסם את הסיפורים על ערפאת שהבריח מבוקשים למרות שהיו עוד כתבים צבאיים שידעו על זה אבל העדיפו להעלים את הסיפור בגלל אג'נדה. לכן עולה השאלה - האם תפקיד התקשורת המרכזית הוא לבקר או לסקר, התקשורת הישראלית באוסלו, למעט ערוץ 7, לא עשתה לא את זה ולא את זה".