"עמדה כזו אין לקבל": התגובה של השופט אלרון לחוות הדעת של השופט עמית

השופט יוסף אלרון הודיע כי יתמודד לתפקיד נשיא בית המשפט העליון כאשר מולו יתמודד ותיק השופטים, יצחק עמית | את הבדלי הגישה בין השניים ניתן לראות בפסק הדין על צווי החיפוש בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה, אז כתב אלרון על עמית: "פונה לתרחישי אימים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 30/08/23 21:53 יג באלול התשפג

"עמדה כזו אין לקבל": התגובה של השופט אלרון לחוות הדעת של השופט עמית
השופטים אלרון ועמית, הבדלי גישות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הודעתו של השופט יוסף אלרון היום (ד') כי בכוונתו להתמודד על תפקיד נשיא בית המשפט הבא היכתה גלים במערכת המשפט והמערכת הפוליטית. על אף שהיו השערות לגבי כוונותיו של אלרון להתתמודד, האמירה הרשמית שלמעשה קובעת את ביטול שיטת הסניוריטי בבית המשפט העליון הייתה דרמה של ממש בייחוד על רקע חקיקת הרפורמה המשפטית והשלכותיה.

פוגלמן ויתר - השופט עמית היה הבא להתמנות

מי שעתה ייאלץ להתמודד מול אלרון, הוא השופט יצחק עמית שעל פי שיטת הסניוריטי היה אמור להתמנות לנשיא הבא של בית המשפט. למעשה השופט עמית הוא לא הבא בתור לנשיאות על פי השיטה, אך היה אמור להתמנות לאחר שהשופט הוותיק ביותר, עוזי פוגלמן החליט שלא להתמודד מאחר והייתה נשארת לו פחות משנת כהונה.

הצצה להבדלי הגישות בין השניים ניתן לראות בפסק הדין שנתן בית המשפט העליון בנוגע לפרשת החיפוש בטלפונים ניידים של יועצי ראש הממשלה יונתן אוריך, עופר גולן וישראל איינהורן. בהערה משלימה פסק הדין, התייחס השופט אלרון לחוות דעתו של השופט עמית והוא כתב כך: "בפתח חוות דעתו מונה הוא 'מושכלות יסוד' במשפט הפלילי, ואז פונה לתרחישי 'אימים' של אירועים דרמטיים וקיצוניים".

השופט יצחק עמית ונשיאת בית המשפט עליון

השופט יצחק עמית ונשיאת בית המשפט עליון חיות, צילום: Shir Torem/Flash90

אלרון על חוות דעת של השופט עמית: "אין לקבל"

על הדברים שהציג השופט עמית בחוות דעתו כותב אלרון כי לגישתו הם מהווים "סטייה מן העיקר משאין בינם לבין ענייננו דבר וחצי דבר". עוד הוא מוסיף בחוות דעתו: "לשם מה לנו לפעול להצר את צעדי השוטרים והחוקרים? - הרי אם נרפה את הרסן, נגלה ביתר קלות עבריינות. זאת על חשבון רמיסת זכויות הפרט ופגיעה בפרטיות". השופט אלרון מסיים וכותב כי "עמדה כזו אין לקבל".

מתוך פסק הדין

מתוך פסק הדין צילום: צילום מסך

בפסק הדין הסופי שניתן על ידי הנשיאה חיות והתקבל בדעת רוב, נקבע כי הדיון בבקשות לצווי חיפוש בחומר מחשב בשלב החקירה ייערך במעמד צד אחד. השופט אלרון חלק על הנשיאה וטען כי יש לדון בבקשה למתן צו חיפוש במעמד הצדדים הנוגעים לדבר.

השופט אלרון, הכריז על מועמדותו

השופט אלרון, הכריז על מועמדותו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90