ראיון הרב יובל שרלו מתריע: "חובה להגביל את הכוח הזה"

ראש מרכז האתיקה של צהר מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה" מדוע הוא מתנגד לעירוב שב"כ במלחמה בפשיעה הערבית, למה תמיכת הרשויות הערביות לא עושה עליו רושם - ומהן הסכנות הנלמדות מהתנ"ך: "די לנו אם נזכיר את מעשי שאול בנוב עיר הכהנים"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 30/08/23 18:15 יג באלול התשפג

הרב יובל שרלו מתריע: "חובה להגביל את הכוח הזה"
הרב שרלו, צילום: אריה כץ

האלימות בחברה הערבית משתוללת וגובה קרבנות כמעט מידי יום. בממשלה הלחץ גובר לערב אמצעי קיצון במלחמה בפשיעה - וביניהם את השב"כ. בעוד קולות רבים מצדדים במהלך ורואים בו צעד הכרחי ומתבקש, ראש מרכז האתיקה של צהר, הרב יובל שרלו, דווקא מתנגד אליו.

בהודעה שפרסם בנושא טוען הרב כי הצעד יוביל להגדרת אזרחים רבים כאויב, שלא בצדק, וצביע דאגה מכך שהממשלה תתרגל להשתמש בכוח בלבד - והוא יהפוך לפתרון היחיד לבעיות. בשיחה עם "חדשות כיפה" הסביר הרב את עמדתו.

"אם נעשו הניסיונות המתונים להתמודד עם זה - איני חושב שאיש היה מתנגד להפעלת השב"כ"

"מצב האלימות בחברה הערבית הוא אכן קשה מאוד. לפני שלוש שנים וחצי, כשכתבתי על הצורך להתמודד עמו - זכיתי לביקורת קשה בתוך המחנה שלנו, על כך שזה לא עניינינו, אולם כעת ברור לכל שלא ניתן להמשיך", פותח הרב ואומר.

הפגנת הציבור הערבי נגד גל האלימות

הפגנת הציבור הערבי נגד גל האלימות | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

אם לא ניתן להמשיך, זה הזמן להפעיל את השב"כ.

"אם נעשו הניסיונות המתונים להתמודד עם זה - איני חושב שאיש היה מתנגד להפעלת השב"כ", אומר הרב שרלו. "אולם, כלל יסודי בהלכה, בתחומים מגוונים, ש'הקל הקל תחילה', ובשל הנזק המשמעותי שעלול להיות כתוצאה מכך - זה צריך להיות פתרון אחרון, ולא הקל ביותר לשימוש. האמנם נעשה כל מה שאפשר לעשות בלי הכוח הזה? כל העוסק בתחום מלא הצעות אחרות, מתונות יותר, ובשל כך יש לנהוג בהן ולא בכוח הקיצוני ביותר".

"הם ישמחו אם מדינת ישראל תפעל בדרך זו - יטילו את כל המאמץ על כוחות אחרים"

כמה מראשי הרשויות הערביות בעד עירובו של השב"כ.

"העובדה שיש בין ראשי הרשויות שתומכים בכך אינה רלוונטית לטיעוני הנגד. המניעים שלהם לתמוך - ברורים מאוד. הם מאוימים, והחברה שלהם סובלת, והם ישמחו אם מדינת ישראל תפעל בדרך זו, בעיקר לאור העובדה שהיא תפתור אותם מלהתעמת עם החברה שלהם", אומר הרב. "כך ישמרו על ידיהם נקיות, יטילו את כל המאמץ על כוחות אחרים, וגם ירוויחו מהשקט בחברתם".

תכנית החירום למאבק באלימות במגזר הערבי

תכנית החירום למאבק באלימות במגזר הערבי | צילום: חיים צח / לע"מ

"חובה להגביל את הכוח הזה כדי שלא ייעשה בו שימוש לרעה"

אלו סכנות הרב רואה בשימוש מופרז בכוח?

"ההלכה העניקה למלך כוח עצום, עד כדי 'כל המורד במלך ישראל יש למלך רשות להורגו אפילו גזר על אחד משאר העם שילך למקום פלוני ולא הלך או שלא יצא מביתו ויצא חייב מיתה, ואם רצה להורגו יהרג, שנאמר כל איש אשר ימרה את פיך...' (הלכות מלכים ג, ח)", ציטט הרב.

"בד בבד, היא חייבה אותו להגביל דברים", הוא מדגיש. "ולמעלה מכך: הזהירה שיש סכנה בכוח העצום הזה, וציוותה 'ולא ינהג גסות לב בישראל יתר מדאי שנאמר לבלתי רום לבבו מאחיו'". הרב מסביר כי אמנם לא ניתן להעתיק הלכות מלכות לכללי השלטון הדמוקרטי ללא ההתאמות הנדרשות, אולם העקרונות ברורים. "צריך לתת כוח לשלטון לממש את דרכו, וחובה להגביל את הכוח הזה כדי שלא ייעשה בו שימוש לרעה". הרב שרלו מסיים: "גם הנבואה עסקה הרבה פעמים בשימוש שאינו ראוי בכוחו של השלטון, ודי לנו אם נזכיר את מעשי שאול בנוב עיר הכהנים. זה צריך להיות המצפן שלנו".