היועמ"שית אישרה ללוין: ייצוג משפטי נפרד בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות

גלי בהרב מאירה אישרה לשר המשפטים ייצוג נפרד בעתירות שהוגשו נגד צמצום עילת הסבירות "נוכח פערי העמדות המסתמנים ביחס לעתירות נגד התיקון" | הדיון יתקיים ב-12 בספטמבר בהרכב של 15 שופטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/08/23 13:39 כט באב התשפג | עודכן בתאריך 16/08/23 14:59

היועמ"שית אישרה ללוין: ייצוג משפטי נפרד בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות
היועמ"שית בהרב מיארה | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הודיעה היום (ד') לשר המשפטים יריב לוין, כי נוכח פערי העמדות ביניהם, תאפשר לו ולממשלה לקבל ייצוג נפרד בעתירות שהוגשו נגד צמצום עילת הסבירות. בכך, היועמ"שית נעתרה לבקשתו של לוין והיא תאפשר לו לקבל ייצוג משפטי פרטי בדיון בבג"ץ.

"העתירות עוסקות בסוגיות חוקתיות משטריות תקדימיות ורגישות במיוחד"

בהודעה מטעמה של היועמ"שית נכתב: "בהמשך לבקשתו של שר המשפטים, הודיעה לו היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי נוכח פערי העמדות המסתמנים ביחס לעתירות נגד התיקון לחוק יסוד השפיטה, הממשלה תוכל להסתייע בייצוג נפרד בעתירות אלה".

עוד נכתב כי החלטת היועצת המשפטית לממשלה מבוססת על כך שמדובר באירוע חריג "נוכח העובדה שהעתירות עוסקות בסוגיות חוקתיות משטריות תקדימיות ורגישות במיוחד, אשר ייבחנו על ידי הרכב מלא של בית המשפט העליון".

השר יריב לוין |

שר המשפטים יריב לוין | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בג"ץ הוציא צו על תנאי בשמונה העתירות נגד צמצום עילת הסבירות

בג"ץ הוציא ביום רביעי שעבר צו על תנאי נגד צמצום עילת הסבירות שאושרה במליאת הכנסת בחודש שעבר. השופטים כתבו כי הצו הוצא "מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים". בכך השופטים הורו לכנסת להסביר מדוע לא ייפסל החוק שמצמצם את עילת הסבירות.

התאריך שנקבע לדיון בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות הוא 12 בספטמבר, כחודש לפני פרישת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, וייתכן כי הדבר מרמז לכך שפסק הדין עשוי להינתן תוך זמן קצר.

שמונה גופים עתרו לבית המשפט העליון ודרשו את פסילת התיקון לחוק היסוד: השפיטה. הוצאת הצו נעשתה כדי להעביר את נטל ההוכחה למדינה שתצטרך להגן על עמדתה לפני שבית המשפט יקבל החלטה בעתירות של הגופים השונים.