שר החוץ: "אינטרס אמריקאי, סעודי וישראלי לקדם את הנורמליזציה"

אלי כהן ממשיך להתייחס להסכם הנורמליזציה עם ערב הסעודית, שהולך ומתרקם: "ביידן עומד לפני בחירות בשנה הבאה ורוצה להגיע עם הישג מדיני" | על האינטרס הישראלי: "אנחנו צריכים להבטיח שאף אחת מהדרישות לא תפגע בביטחון המדינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/08/23 11:11 כג באב התשפג

שר החוץ: "אינטרס אמריקאי, סעודי וישראלי לקדם את הנורמליזציה"
השר אלי כהן | , צילום: Yossi Aloni/Flash90

בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח אתמול מפי גורמים רשמיים כי ארצות הברית וסעודיה הגיעו להסכמות על קווי המתאר הרחבים בנוגע להכרה בישראל בתמורה לוויתורים לצד הפלשתיני, ערבויות ביטחוניות אמריקאיות ואף סיוע גרעיני אזרחי לסעודים ממנו מסתייגים בישראל. שר החוץ אלי כהן התייחס הבוקר (ה') להסכם נורמליזציה עם הסעודים, אותו מקדמת ארצות הברית.

"המפתח נמצא בידיים של הבית הלבן"

במהלך ראיון בגל"צ אמר כהן: "אנחנו מצאים בנקודת זמן שבה יש אינטרס אמריקאי, סעודי וישראלי לקדם את הנורמליזציה". לדברי כהן, "המפתח נמצא בידיים של הבית הלבן. מרבית הדרישות של ערב הסעודית בארצות הברית. אנחנו צריכים להבטיח שאף אחת מהדרישות לא תפגע בביטחון של מדינת ישראל".

עוד אמר שר החוץ: "ביידן עומד לפני בחירות בשנה הבאה ורוצה להגיע עם הישג מדיני. לסעודים יש אינטרס אפילו יותר גדול מהישראלים".

ג

ג'ו ביידן. שנת בחירות | צילום: shutterstock

נתניהו: "זו תהיה קפיצה קוונטית"

כאמור, כהן התראיין מוקדם יותר השבוע לעיתון הסעודי "אילאף", התייחס בין השאר לנרמול היחסים עם סעודיה, ואמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה הסעודי מוחמד בן סלמאן יעשו היסטוריה.

ביום שני נפגש נתניהו עם משלחת חברי קונגרס דמוקרטיים מטעם איפא"ק, בראשותם של מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס ונשיא איפא"ק מייקל טוצ'ין, במשרד ראש הממשלה בירושלים. "השלום עם מדינות המפרץ, שהתעצב על יסוד האיום האיראני מצד אחד, ומצד שני משיתוף הפעולה הטכנולוגי והעסקי בינינו, התפוצץ".

נתניהו אמר במפגש כי מדובר בהזדמנות "מרגשת" לשלום. "אם יהיה לנו את זה עם ערב הסעודית, ועל זה הממשלות שלנו עובדות כעת, זו תהיה קפיצה קוונטית. בשלום סעודי-ישראלי יש אלמנט של תשתית פיזית שכבר קיים, אבל הפוליטיקה חוסמת אותו".