הסכם ישראל וסעודיה: דיווח אמריקאי חושף את קווי המתאר בדרך לנורמליזציה

בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח מפי גורמים רשמיים כי ארצות הברית וסעודיה הגיעו להסכמות על קווי המתאר הרחבים בנוגע להכרה בישראל | בסעודיה מבקשים "ויתורים של ממש מישראל שיסייעו בקידום הקמת מדינה פלשתינית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/23 17:28 כב באב התשפג

הסכם ישראל וסעודיה: דיווח אמריקאי חושף את קווי המתאר בדרך לנורמליזציה
נתניהו ובן סלמאן | , צילום: shutterstock, Yonatan Sindel/Flash90

שר החוץ אלי כהן שהתראיין השבוע לעיתון הסעודי "אילאף", התייחס בין השאר לנרמול היחסים עם סעודיה ואמר כי ראש הממשלה וראש הממשלה הסעודי מוחמד בן סלמאן יעשו היסטוריה. בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח היום (ד') מפי גורמים רשמיים כי ארצות הברית וסעודיה הגיעו להסכמות על קווי המתאר הרחבים בנוגע להכרה בישראל בתמורה לוויתורים לצד הפלשתיני, ערבויות ביטחוניות אמריקאיות ואף סיוע גרעיני אזרחי לסעודים ממנו מסתייגים בישראל.

"ויתורים של ממש מישראל"

על פי הדיווח והציטוטים שהובאו בו בשם גורמים בממשל האמריקאי, הם הביעו "אופטימיות זהירה" לכך שניתן יהיה להשלים את פרטי ההסכם בתוך פרק זמן של שנה ואף פחות מכך. מנגד הזהירו כי קיימים סיכונים למהלך.

לפי הדיווח, בסעודיה מבקשים "ויתורים של ממש מישראל שיסייעו בקידום הקמת מדינה פלשתינית". בנוסף נכתב כי בן סלמאן אמר למקורביו כי הוא "לא רץ להסכם", וזאת בשל הקושי בשיתוף פעולה עם "הממשלה הקיצונית בישראל ויחסה לפלשתינים". מנגד נכתב כי "לגורמים רשמיים סעודיים יש סבלנות הולכת ופוחתת למנהיגים פלשתינים חסרי פשרות ומפולגים שנהנים מתמיכה עממית מוגבלת".

נתניהו בתחילת השבוע: "זו תהיה קפיצה קוונטית"

נזכיר ראש הממשלה נתניהו נפגש ביום שני עם משלחת חברי קונגרס דמוקרטיים מטעם איפא"ק, בראשותם של מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס ונשיא איפא"ק מייקל טוצ'ין, במשרד ראש הממשלה בירושלים. "השלום עם מדינות המפרץ, שהתעצב על יסוד האיום האיראני מצד אחד, ומצד שני משיתוף הפעולה הטכנולוגי והעסקי בינינו, התפוצץ", אמר נתניהו ורמז לסכם עם הסעודים.

נתניהו עם חברי משלחת איפא"ק |

נתניהו עם חברי משלחת איפא"ק | צילום: חיים צח, לע"מ

"זו הזדמנות מרגשת לשלום. אם יהיה לנו את זה עם ערב הסעודית, ועל זה הממשלות שלנו עובדות כעת, זו תהיה קפיצה קוונטית. בשלום סעודי-ישראלי יש אלמנט של תשתית פיזית שכבר קיים, אבל הפוליטיקה חוסמת אותו".