ריאיון רווח נקי לשני הצדדים: כך תצאו לנופש בלי לשלם לצימר או מלון

החופשה השנתית מכבידה עליכם כלכלית? אולי הגיע הזמן להמיר את המלון או הצימר בחילופי בתים. גלית אדלר, מחליפת דירות ותיקה ומנהלת קבוצת פייסבוק בנושא, מסבירה איך לעשות את זה נכון

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 07/08/23 17:46 כ באב התשפג

רווח נקי לשני הצדדים: כך תצאו לנופש בלי לשלם לצימר או מלון
בדרך לחופשה משפחתית, צילום: shutterstock

החופש הגדול הוא ללא ספק תקופה מרובת הוצאות, כאשר הניכרת בהם היא החופשה המשפחתית. מידי קיץ אלפי ישראלים נוהרים צפונה, כדי להצטנן בנחלים ובמעיינות הקרירים ולהרוויח קצת זמן איכות משפחתי. אבל בואו נודה באמת - לפעמים המחיר של זמן איכות הוא חור עמוק בכיס. אולם יש לא מעט משפחות שמצליחות ליהנות מבלי למשכן את הבית. בעצם - דווקא סוג של למשכן את הבית. קוראים לזה "חילופי בתים": משפחות מאזורים שונים בארץ מחליפות בתים ללא עלות, ועם רווח נקי לשני הצדדים.

"ראיתי צורך גדול באלטרנטיבה למשפחות דתיות"

גלית אדלר מהמושב גני טל, נשואה לגיא ואם לשלושה שעובדת כאנליסטית בחברת הייטק, החליטה להרים את הכפפה ולפתוח קבוצת פייסבוק ייעודית לחילופי דירות בין דתיים. בשיחה עם "חדשות כיפה", היא מסבירה איך לעשות את זה נכון, משתפת מהחוויה האישית שלה ומוסיפה כללים וטיפים.

קבוצת הפייסבוק להחלפת דירות

קבוצת הפייסבוק להחלפת דירות צילום: צילום מסך

למה הקמת את הקבוצה?

"הקמתי את הקבוצה לאחר שראיתי צורך גדול באלטרנטיבה למשפחות דתיות שמחפשות לטייל ולנפוש בצורה פשוטה וזמינה, בלי להוציא הון ובלי לחשוש מעניין כשרות או שבת באירוח", מסבירה. "בקבוצה יש כ-7600 משפחות שזה לא מעט אנשים".

עד כמה התופעה נפוצה לדעתך?

"לדעתי נפוץ גם מחוץ לקבוצות מסודרות ויש הרבה 'החלפות' בין חברים ומכרים שלא באופן רשמי. אבל ב-8 שנים שהקבוצה קיימת היו כבר מאות החלפות ורוב המשפחות שהחליפו פעם אחת המשיכו להחליף עם משפחות שלא הכירו לפני הקבוצה".

"הכסף מופנה לאטרקציות, חוויות וארוחות"

מהם היתרונות והחסרונות של חילופי בתים?

"היתרונות עולים על החסרונות. לא משלמים יותר מחירים גבוהים על חופשות ונהנים מיותר חופשות בשנה. הכסף מופנה לאטרקציות, חוויות וארוחות (ועדיין עולה הרבה פחות מחופשה במלון/ אכסניה / צימר)" פתחה ואמרה. עוד הוסיפה: "יש מי ששומר לנו על הבית, וגם יש יותר מרווח למשפחה בדירה מאשר בלינה במלון, צימר או אכסניה". יתרון נוסף שציינה הוא שמכירים מקומות חדשים ומעניינים שכנראה לא היו מגיעים אליהם ללא ההחלפה, "נחשפים לקהילות חדשות ומשנים אווירה".

קיבוץ, אילוסטרציה

קיבוץ, אילוסטרציה צילום: Moshe Shai/FLASH90     

יחד עם זאת, יש גם חסרונות: "צריך לפנות את הזמן, לארגן ולנקות את הבית לקראת האורחים. להוריד מצעים, לפנות מגבות ועוד. מה שבדרך כלל לא עושים לפני חופשה רגילה ללא החלפה", אומרת אדלר.

"חוויה כיפית עם טעם של עוד"

איזו חוויה זכורה לך במיוחד מהחלפת בתים?

"בהחלפה האחרונה דרך הקבוצה החלפנו עם משפחה בפסח עם משפחה מאילת. הגענו לבית נקי, מרווח ונעים באזור השקט של אילת. מראש תאמנו שנביא אתנו מצעים ומגבות משלנו, אנחנו אוהבים להרגיש בבית", שיתפה אדלר.

"במקרר חיכו לנו חלב ואפילו חלב שקדים, עוגה כשרה לפסח ופינו לנו מדפים בשביל הדברים שלנו" סיפרה על האווירה הנעימה. "לפני ההחלפה החלפנו תמונות של הבתים ונתנו פרטים חשובים, כמו איזה מיטות יש בכל חדר (כדי לדעת מה גודל המצעים שצריך להביא), איפה הכלים החלביים והבשריים, מה הקוד ל-wifi ואם יש משהו שמעדיפים שלא יתעסקו בו הכנסנו לארון. ואיפה נמצאים דברים חשובים כמו העצים ל-fire pit שבגינה שלנו".

לדבריה: "נהנינו מאוד לחזור בסוף כל יום של צלילות או טיולים לבית שקט עם חניה צמודה", וציינה שהשאירו את הבית נקי ומסודר לפני שעזבו. "כשחזרנו לבית שלנו הבית היה כמו שהשארנו אותו - מסודר ונקי. חוויה כיפית עם טעם של עוד".

אילת

אילת צילום: shutterstock

אז איך עושים חילופי דירות לנופש?

  • כדאי להתחיל מהמעגלים הקרובים: דברו עם חברים וקרובי משפחה שגרים במקומות מעניינים. היתרון: אתם מכירים אותם וסומכים עליהם. החיסרון: טוב, לא לכולנו יש דודים שמתגוררים על גדות הכינרת.
  • קבוצות פייסבוק: בפייסבוק יש מגוון רחב של קבוצות ייעודיות למטרה הזו בדיוק. "החלפת בתים בין דתיים למטרת נופש" יכולה להתאים למי שחשוב לו לנפוש דווקא בבית כשר - או להכניס לביתו שומרי כשרות בלבד. "החלפת בתים למטרת נופש" היא קבוצה נוספת, המונה 61 אלף חברים, שתוכלו למצוא בה דירות גם בארצות זרות.
  • אתרי אינטרנט: ישנם מספר לוחות מודעות אינטרנטיים שבהם מתפרסמים בתים להחלפה. חשוב לוודא שהם אכן אמינים, ולברר מי עומד מאחורי הפירסומים.
נופש בצפון

נופש בצפון צילום: Michael Giladi/Flash90

כללי אצבע לחילופי דירות

  1. כלל ראשון: להיות שקופים ואמיתים ולשתף את המשפחה שתתארח אצלכם בכל מה שיכול להיות חשוב בנוגע לבית שלכם.
  2. .חשוב במיוחד: ארגנו, נקו וסדרו את הבית לפני שאתם יוצאים. זה נכון גם לבית שלכם וגם לבית שתתארחו בו. אחסנו דברים שחשוב לכם שלא יגעו או לא ישתמשו בהם.
  3. אם יש בעלי חיים בבית, ציינו מראש איזה בעל חיים יש לכם. אם הוא מצריך טיפול מיוחד זה חשוב לעדכן מראש.
  4. החליפו ביניכם תמונות וסרטונים של הבית, וכשאתם מצלמים הקפידו לא לדלג או להסתיר פינה מוזנחת או בעיות בבית.
  5. חשוב לעדכן אם יש אינטרנט בבית ואם יש אזורים ללא קליטה ומה הסיסמא ל- wifi.