סמוטריץ' וארבל ראש בראש: "יש צרכים דחופים יותר מהכספים הפוליטיים של רע"מ"

שר האוצר מגיב למכתבו של שר הפנים משה ארבל ואומר כי יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ: "אנחנו נדרשים לפתור חסר של 370 מיליון שקל בתקצוב החינוך המיוחד, הביטחון והאצת המשק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/08/23 12:49 כ באב התשפג

סמוטריץ' וארבל ראש בראש: "יש צרכים דחופים יותר מהכספים הפוליטיים של רע"מ"
השרים סמוטריץ' וארבל | , צילום: Flash90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב היום (ב') למכתבו של שר הפנים משה ארבל בעניין העברת מענקים פוליטיים לרשויות הערביות בגובה 200 מיליון שקלים, עליהם התחייבה שרת הפנים לשעבר איילת שקד ליו"ר רע"מ מנסור עבאס, בתקופת הממשלה הקודמת. במכתב נאמר כי מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית.

"גורמי המקצוע במשרד האוצר סבורים אף הם שאין לתקציב הזה שום הצדקה מקצועית"

סמוטריץ' כתב לארבל: "הרשויות הערביות מקבלות את מענק האיזון שנועד לסייע לרשויות חלשות בדיוק כמו כל רשות אחרת במדינת ישראל ועל בסיס קריטריונים שוויוניים. אין ולא היתה שום הצדקה בעולם להעדיף עוד יותר את הרשויות הערביות ולתת רק להן מענק מיוחד שהרשויות החלשות במגזר היהודי לא מקבלות, מלבד דרישה פוליטית של עבאס שביקש לעשות הון פוליטי על תקציב המדינה ולשחד את בוחריו בחברה הערבית.

השר כתב כי בניגוד לאמור במכתבו של ארבל, "גורמי המקצוע במשרד האוצר סבורים אף הם שאין לתקציב הזה שום הצדקה מקצועית. הם התנגדו לו בממשלה הקודמת והוא הועבר בניגוד לעמדתם (פעולה לגיטימית כמובן כשלעצמה, לממשלה מותר לקבוע מדיניות הגם שהיא מנוגדת לעמדת גורמי המקצוע שונים, אבל מה לעשות שהמדיניות שלי וסדרי העדיפויות התקציביים שלי שונים). תקציב המדינה הוא משאב מוגבל וקביעת סדרי העדיפויות התקציביים משקפת תפיסת עולם ערכית וחברתית. אתמול חתמנו על הסכם שכר עם מורי האולפנים בעלות של כארבעים מיליון ש"ח בשנה, אנחנו נדרשים לפתור חסר של שלוש מאות ושבעים מיליון ש"ח בתקצוב החינוך המיוחד, אנחנו נדרשים למצוא תקציבים נוספים לביטחון, להאצת המשק ועוד ועוד, ובסדרי העדיפויות שלי כל אלו חשובים יותר מלהמשיך את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ".

"עד כה לא נמצא המנגנון שיוודא את מימוש תקציבי הרשויות השוטפים למטרותיהם"

לטענתו של סמוטריץ', בעיה נוספת שקיימת בתקציבים המובטחים היא שהם עוברים פעמים רבות לארגוני פשע וטרור שהשתלטו על המכרזים והתקציבים ברבות מהרשויות הערביות. "כפי שבוודאי ידוע לך, עד כה לא קיים שום מנגנון שעוקף את המכרזים הללו, בוודאי במה שנוגע לתקציבי הרשויות השוטפים כדוגמת המענק הזה. מכרזי פינוי אשפה, גינון, הסעות וכד' שמקורם בתקציבי הרשויות השוטפים מבוצעים על ידי הרשויות עצמן, וכאמור, מגיעים פעמים רבות מידי לידי גורמי פשיעה טרור, והללו פוגעים בביטחון האישי של כולנו, יהודים וערבים כאחד, מדכאים את הכלכלה בחברה הערבית ומעמיקים את השחיתות".

"אנשי החשב הכללי בשיח עם אנשי המקצוע במשרדך בכדי למצוא לך מענה ואולם עד כה לא זכינו לשיתוף פעולה ולא נמצא המנגנון שיוודא את מימוש תקציבי הרשויות השוטפים למטרותיהם. אודה על הנחייתך לאנשי משרדך לשתף פעולה עם אנשי המקצוע במשרדי לסיכום מנגנוני הבקרה והפיקוח האמורים.

"סדרי העדיפויות של הממשלה הלאומית שלנו שונים משל ממשלת השמאל הקודמת"

לסיום כתב כי באשר לטענה שהרשויות הערביות בנו על התקציב הזה ולכן יקלעו לקשיים, "בכל הכבוד מדובר בטיעון מופרך מיסודו", השיב סמוטריץ', "הרשויות המקומיות אישרו את תקציבן לשנת 2023 לפני סוף שנת 2022 - תקופת מערכת הבחירות והמו"מ להקמת הממשלה החדשה. בתקופה הזו לא היתה ממשלה ובוודאי לא היה תקציב מדינה מאושר שאפשר לבנות עליו. הרשויות ידעו שמדובר בכסף קואליציוני שאינו בבסיס שניתן להן לראשונה בממשלת השמאל הקודמת וממילא אין שום סיבה בעולם שהוא ינתן גם בממשלה שלנו".

"האם אתה מעלה על הדעת שאם חלילה תקום כאן יום אחד ממשלת שמאל היא תמשיך לתקצב את הכספים הקואליציוניים שלנו, שמשקפים את סדרי העדיפויות והערכים שלנו, כי הגופים המתוקצבים בנו עליהם?! סדרי העדיפויות של הממשלה הלאומית שלנו, שלי כשר האוצר ואני משוכנע שגם שלך כשר הפנים, שונים משל ממשלת השמאל הקודמת ואנחנו לא צריכים להתנצל על כך".