לראשונה בהיסטוריה: הרכב מלא של בית המשפט העליון ידון בעתירה נגד עילת הסבירות

בעוד כחודש וחצי יתקיים הדיון בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות - מבית המשפט נמסר, כי לראשונה בהיסטוריה הדיון בנושא יתקיים בהרכב שופטים מלא

אורי מוק אורי מוק 31/07/23 16:55 יג באב התשפג

לראשונה בהיסטוריה: הרכב מלא של בית המשפט העליון ידון בעתירה נגד עילת הסבירות
בג"צ, בית המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם לאחר שחוק צמצום עילת הסבירות עבר בכנסת בקריאה ראשונה ושנייה, גורמים רבים מנסים לטרפד אותו. מספר רחב של עתירות הוגשו לבית המשפט העליון בנושא, בדרישה שהחוק השנוי במחלוקת יבוטל. בתוך כך, נקבע כי הדיון בנושא יתקיים ב-12 בספטמבר, בעוד כחודש וחצי, ובראשו תעמוד הנשיאה אסתר חיות. באופן חריג, הוחלט כי הרב מלא של בית המשפט העליון הכולל את 15 שופטיו ידון בעתירות.

העותרים כנגד חוק צמצום עילת הסבירות הם התנועה למען איכות השלטון בישראל, טל אורון ואח', המיזם הרב מגזרי למיגור העישון, התנועה הדמוקרטית האזרחית ואח', עו"ד יהודה רסלר ואח', לשכת עורכי הדין בישראל ואח', תנועת אומ"ץ והתנועה למען מנהל תקין, צדק חברתי ומשפטי.

ההצבעה במליאה על ביטול עילת הסבירות

ההצבעה במליאה על ביטול עילת הסבירות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו: "אנחנו לא רוצים בית משפט כפוף"

נזכיר כי בראיון לרשת CNN לפני מספר ימים, נשאל ראש הממשלה נתניהו האם יכבד את פסיקת בג"ץ, במידה ויחליט לפסול את חוק צמצום עילת הסבירות. "אנחנו לא רוצים בית משפט כפוף", השיב נתניהו, שהתחמק מלענות תשובה ברורה. "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי - וזה התיקון שאנחנו עושים. המצב, או המצב פוטנציאלי, שבו במונחים אמריקניים, בית המשפט העליון ייקח תיקון חוקתי ויגיד שהוא לא חוקתי - זה סוג הסחרור שאתה מדבר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לזה".