ראיון הכתב החרדי נגד החוק של יהדות התורה: "מיותר, מופרך ולא הגיוני"

יענקי פרבר, כתב החוץ של "בחדרי חרדים" מסביר מדוע "חוק יסוד לימוד תורה", שישווה לימוד תורה לשירות צבאי מיותר ולא הגיוני: "גם אם תשאל חרדים ברחוב הם יגידו לך שזה חוק לא נורמלי"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 25/07/23 17:17 ז באב התשפג

הכתב החרדי נגד החוק של יהדות התורה: "מיותר, מופרך ולא הגיוני"
צילום: ללא

סערת "חוק לימוד תורה": הצעת חוק פרטית חדשה, "חוק יסוד לימוד תורה", שמטרתה להשוות את לימוד התורה לגיוס לצה"ל, הוגשה הבוקר (ג') על ידי חברי כנסת מסיעת "יהדות התורה". הצעת החוק החדשה עוררה זעם בתוך הקואליציה וביקורת ציבורית רבה נמתחה עליו. 

בשיחה עם "חדשות כיפה", יענקי פרבר כתב החוץ של "בחדרי חרדים" ששירת בצה"ל בנח"ל החרדי, מסביר מדוע הצעת החוק של יהדות התורה מיותרת ולא הגיוניות וטוען כי מי שאחראי ליצירת הסערה הוא חבר הכנסת משה רוט.

"גם אם תשאל חרדים ברחוב הם יגידו לך שזה לא נורמלי"

"החוק הזה מיותר, מופרך ולא הגיוני. מדינת ישראל תמיד תוקיר ותעריך לומדי תורה", הוא קובע, "זאת לא מדינה שאוסרת לימוד תורה. אני גם מבין את החברה החילונית והליברלית שכועסת שרוצים להשוות את אותם תנאים שיש לחייל לבחור ישיבה. גם אם תשאל חרדים ברחוב הם יגידו לך שזה לא נורמלי. החברה החרדית צריכה להיות יותר צנועה. החוק הזה לא היה עובר בחיים כי בליכוד היה מתנגדים לו, גם חצי מהציונות הדתית היו מתנגדים לו ובצדק רב".

לשכת גיוס

לשכת גיוס צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"כמו שיש את 'הבימה' בתל אביב כך יש את ישיבת פוניבז' בבני ברק"

לדבריו, מי שאשם ביצירת הסערה הוא חבר כנסת משה רוט, שהגיש את הצעת החוק בתקופה רגישה זו. "חברי הכנסת הכינו את החוק הרבה לפני שהמדינה התחילה לבעור בגלל הרפורמה המשפטית, ודווקא היום החליטו להגיש אותו. מי שהגיש את החוק, הוא חבר הכנסת משה רוט, חבר כנסת חדש שנכנס במסגרת החוק הנוורוגי. הוא לא בקיא, הוא לא חי את האטמוספרה הבוערת במדינה ואין לו את הניסיון כמו שיש לגפני, למקלב ולאייכלר. אני גם לא בטוח שהוא זוכר מה כתוב בחוק. אם היה לו קצת יותר ניסיון - הוא לא היה מגיש את החוק הזה".

"הוא לא בקיא, לא חי את האטמוספרה הבוערת במדינה ואין לו את הניסיון כמו שיש לגפני", ח"כ משה רוט. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסיום דבריו, אמר הכתב כי "המדינה חייבת לסייע לציבור לומדי התורה כי אנחנו מדינה יהודית והתורה היא חלק מהתרבות שלנו. כמו שיש את 'הבימה' בתל אביב כך יש את ישיבת פוניבז' בבני ברק. אבל אי אפשר לקחת את האורח חיים של החברה החרדית ולהכניס אותו לחלק מהמדינה, הרי החרדים תמיד רצו להיבדל מהמדינה".