האזינו מגילת איכה והיסטוריה מרתקת: פודקאסטים מומלצים לקראת תשעה באב

האיסור על שמיעת מוזיקה בשיא תוקפו, ובעוד ימים מספר נצום ונתאבל על החורבן | לקראת הצום, בחרנו בשבילכם ארבעה פודקאסטים מומלצים: מאגדות החורבן ומגילת איכה ועד להיסטוריה יהודית ומנהיגות מעדות המזרח

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 23/07/23 15:25 ה באב התשפג

מגילת איכה והיסטוריה מרתקת: פודקאסטים מומלצים לקראת תשעה באב
צילום: shutterstock

ביום חמישי יגיע צום תשעה באב, בו אנו מתאבלים על חורבן בתי המקדש, ולקראתו החל היום (א') "שבוע שחל בו" - עם איסורים שונים. אחד האיסורים, שנכנס לתוקפו כבר בי"ז בתמוז, הוא האיסור על שמיעת מוזיקה. לקראת הישורת האחרונה של האבל - הכנו לכם רשימה מולמצת של פודקאסטים כהכנה לקראת תשעה באב.

תורה לקראת תשעה באב: מפני מה חרב ושיעורי הרב שרלו על מגילת איכה

מפני מה חרב: לימוד משותף באגדות החורבן

איסור לימוד התורה בתשעה באב לא כולל את אגדות החורבן, שמגוללות סוגיות שונות בחורבן בתי המקדש. לימוד משותף של שני רבנים מישיבת "אהבת ישראל" בנתיבות מציע התבננויות חדשות באגדות חורבן נבחרות. הפרק הראשון עוסק באגדה המוכרת על קמצא ובר קמצא, והפרק השני באגדה קצת פחות מוכרת אודות הנכרי, געיית הפרה, חורבן ולידתו של הגואל.

 

הרב יובל שרלו בשמונה פרקים על מגילת איכה

מגילת איכה נקראת בערב תשעה באב, והיא מגוללת את סיפורה של ירושלים בשעת החורבן ומבכה אותו. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת "אורות שאול", מסר בישיבה שמונה שיעורים על המגילה ומתעסק בין השאר בשאלת המחבר של המגילה ובהיבטים ונים בעבודת ה' במגילה.


האזינו לפרק על עבודת ה' במגילת איכה

 

היסטוריה יהודית: קדמא ושרשרת זהב

קדמא: פודקאסט היסטוריה יהודית שאסור לפספס

ההיסטוריה היהודית רצופה באירועים ובדמויות מסעירים ומטלטלים, ובכל פרק בוחר נועם אשכולי, יוצר הפודקאסט, אירוע או דמות ומתמקד בו. להגדרת אשכולי אשכולי, קדמא הוא "פודקאסט על אנשים ואירועים בהיסטוריה היהודית" ובפחות משעה הוא מצליח להעביר סיפור מזווית קצת אחרת. ברוח הימים האלה אפשר לבחור בפרק על מרד בר כוכבא (פרק 33), על יוספוס פלביוס (פרק 19) או דווקא בתקומה בדמות עליית החסידים (פרק 57).


האזינו לפרק "אש המחלוקת בפרובנס"

שרשרת זהב: זרקור על המנהיגים של עדות המזרח

בניסיון להשלים מעט מהחסר בנוגע להיסטוריה ולמנהיגי עדות המזרח, פודקאסט בהנחיית אופיר טובול (מבית כאן הסכתים) מארח אורחים שונים בשיחה מרתקת. בין היתר יש פרקים על הוגות ומנהיגות (אסתר מויאל, הרבנית ברכה קפאח), רבנים ופוסקי הלכה (הרב יעקב מאיר, הרב חיים דוד הלוי, מניטו) וגם  מוזיקאים מהעת האחרונה (קובי אוז, עומר אדם) שהציעו חזון אחר לתרבות היהודית והישראלית.


האזינו לפרק על מניטו