ההחלטה שקיבלו בכירי הקואליציה - דווקא בעקבות ההקצנה של המחאה

הקצנת המחאה נגד עילת הסבירות לא משכנעת את השרים ועושה את הפעולה ההפוכה - מקדמת את הרפורמה בכל הכח | מכתבי הסרבנים לא זוכים ליחס של נתניהו ורק בית הנשיא יכל להציל את מתנגדי הרפורמה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 21/07/23 10:53 ג באב התשפג

ההחלטה שקיבלו בכירי הקואליציה - דווקא בעקבות ההקצנה של המחאה
נתניהו ולוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ליל פיטורי גלנט ללא ספק ייכנס להיסטוריה של מדינת ישראל, ההחלטה של נתניהו נתניהו במהלך בלתי יאמן עצר את חקיקת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כשהוא בוחר להקשיב למחאה שזעקה ברחובות, אבל הקשב של מנהיגי הקואליציה למוחים בפעם שעברה נעלם, דווקא בגלל המחאה. 

פיצוץ השיחות בבית הנשיא, שנעשה בין היתר בשל הקריאה של מנהיגי המחאה לנטוש את הדיונים בטענה שאסור אפילו לדבר עם נתניהו ואנשיו הביאו להתקדמות הרפורמה המשפטית כאשר ברגעים אלה הדבר היחיד שיכול לעצור את חוק עילת הסבירות הוא בית הנשיא, אותו נטשו גנץ ולפיד לקול צהלות המחאה, כשהם מתקשים להבין את הנזק שהם גרמו לעצמם וכמה הם תרמו לקידום שינוי עילת הסבירות. 

"אנחנו לא מתרגשים משום עצומה"

ראשי הקואליציה התכנסו בשבוע האחרון יותר מפעם אחת, התחושה בחדר לאור המחאה הקיצונית נגד שינוי עילת הסבירות בלבד, כבר לא מרגשת את מנהיגי הימין. רוח הדברים בחדר הסגור הייתה שהעובדה שנגד עילת הסבירות מפגינים שקמה ברסלר וחבריה כאילו מדובר בהריסת בג"ץ והפיכתו לכולל לאברכים, חידדה עבורם את הנקודה, זאת לא הרפורמה, זה אנחנו, ולכן, אין שום סיבה להתייחס למה שקורה בחוץ ויש להתקדם עם החקיקה. 

מחאה נגד הרפורמה

מחאה נגד הרפורמה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

אחד מבכירי הקואליציה אמר ל"חדשות כיפה" בהמשך לפגישות: "אנחנו לא מתרגשים משום עצומה או מכתב של סרבני מילואים חסרי אחריות. רבים מהחותמים כלל לא פעילים במילואים, ובכל מקרה לא נוכל להיכנע לתכתיבים של קבוצה כזו או אחרת שהחליטה שתוצאות הבחירות לא מצאו חן בעיניה", הבכיר הוסיף: "נמשיך לחוקק ולא ניכנע לאנרכיסטים ולחוסמי הכבישים, בהתאם למנדט שקיבלנו מהעם".

ומה אחרי פסקת ההתגברות?

זאת הסיבה שעילת הסבירות תחוקק בעוד יומיים, והשמיים לא צפויים ליפול, רק מעניין איך ירגישו אנשים כמו ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ביום שלישי בבוקר, אחרי שאתמול הוא טען שישראל כבר תהיה דמוקרטיה לשעבר. הרי הקפה בבית הקפה יהיה באותו הטעם, וכל יום  שיעבור יקרב את הבחירות הדמוקרטיות הבאות. 

ראש הממשלה נתניהו |

ראש הממשלה נתניהו | צילום: Alex Kolomoisky/POOL

ומה אחרי פסקת ההתגברות? בית המחוקקים יצא לפגרה של שלושה חודשים אחרי שהממשלה נתנה עצם ראשונה לבוחרים שדרשו שינוי, חזרה לשיחות בבית הנשיא יכולה להביא לחוק גיוס בהסכמות רחבות, מה שיוריד את החרדים מהרפורמה. אם במחאה או באופוזיציה יהיה עם מי לדבר, הרפורמה תתקדם מאוד לאט, אם בכלל, בסבירות גבוהה זה מה שירצה נתניהו, שקט, אבל אם כל חוק תביא הקואליציה יהיה קץ הדמוקרטיה ויביא לחסימות כבישים, המחאה תיתן לגורמים בקואליציה עוד סיבות לדרוש מנתניהו להתקדם עם חוקים נוספים.