"אין סיכוי לגייס": המתווה החדש של הרב סתיו ופעיל השמאל

מתווה גיוס חדש עליו חתומים גם יו"ר ארגון רבני צהר ויו"ר הנהלת מרצ, אורי זכי, מנסה לפתור את משבר הגיוס של הצעירים החרדיים. המתווה מנסה לפתוח עבורם את שוק העבודה בגיל צעיר וקובע: "אין סיכוי לגייס אוכלוסיות גדולות בעל כורחן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/23 11:10 כח בתמוז התשפג

"אין סיכוי לגייס": המתווה החדש של הרב סתיו ופעיל השמאל
הרב דוד סתיו, מתווה גיוס חדש, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שיתוף פעולה חדש מנסה לנסח מתווה חדש לסוגיית גיוס בני הישיבות החרדיים. המתווה הוצע על ידי יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו ואיש מרצ אורי זכי. השניים התכנסו יחדיו על מנת לגבש מתווה מוסדר לסוגיית גיוס החרדים והערבים. עיקרי המתווה יוצאים מנקודת הנחה כי לא ניתן לגייס אוכלוסיות גדולות בעל כורחן ועל כן יש להתמקד בשילובם בשוק העבודה.

"אין סיכוי לגייס אוכלוסיות גדולות בעל כורחן"

המסר העיקרי העולה מהמתווה המשותף הוא "הפסיקו לנסות לגייס בכוח". המתווה מציג נקודות העוסקות בקידום השילוב של החרדים והערבים בעולם התעסוקה הישראלי, מה שרואים הרב סתיו וזכי כיעד המרכזי והקריטי אליו יש לשאוף בכל הנוגע לציבורים אלו, לצד עידוד התנדבות לשירות לאומי, מתוך הבנה שגיוס בכפייה הוא לא אופציה ריאלית. 

"אין צורך להכביר במלים על חשיבות השרות הצבאי לביטחונה וחוסנה של מדינת ישראל כמו גם על תחושת השוויון בנשיאה בנטל המשימות הלאומיות" נכתב במתווה, "בה בעת אי אפשר להתעלם מההערכה שאין סיכוי לגייס אוכלוסיות גדולות בעל כורחן כאשר שרות זה מנוגד השקפתית לתפיסת עולמן של קבוצות אלו" נכתב.

אורי זכי

אורי זכי, שיתוף פעולה מפתיע. צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

"הפגיעה בחברה ובכלכלה הישראלית היא עצומה"

כאמור, השניים שמים דגש על נושא התעסוקה כמנוע לשילובם של שתי האוכלוסיות בחברה: "האבטלה מאונס שלהם גורמת להם לחיות בעוני ולהיתמך בקצבאות שמיועדות במקור למי שלא מסוגל פיזית או נפשית לעבוד. הם אינם משלמים מס הכנסה, ומטבע הדברים כוח הקניה שלהם יורד, וכך הפגיעה בחברה ובכלכלה הישראלית היא עצומה".