אורית סטרוק מפתיעה: "טוב עשה בג"צ"

שרת התיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק הגיבה להחלטה של בית המשפט העליון שפסל את חוק הפיקדון וטענה כי זו הוכחה מדוע צריך להמשיך את הרפורמה המשפטית: מאפשר לאזרחי ישראל להבין טוב יותר מדוע חייבים לאזן את בג"צ"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/23 16:16 כג בתמוז התשפג

אורית סטרוק מפתיעה: "טוב עשה בג"צ"
אורית סטרוק, מתנצלת שוב ושוב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרכב בג"צ בראשות הנשיאה אסתר חיות, פסל היום (ד') את ההסדר בחוק שנועד לתמרץ יציאת עובדים זרים מהארץ באמצעות ניכוי כספי ההפרשות הסוציאליות. השופטים קבעו כי ההסדר "פוגע בזכות החוקתית לקניין באופן שאינו מידתי". בתוך כך, שרת התיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק הגיבה בעוקצנות להחלטת בג"צ.

לדבריה, החלטת בג"צ מוכיחה מדוע צריך להמשיך לחוקק את הרפורמה המשפטית. "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק הפיקדון. כך הוא מאפשר לאזרחי ישראל להבין טוב יותר, ברור יותר, וכואב יותר, מדוע חייבים לאזן את בג"צ, ועד כמה הדבר בנפשנו. כשנבחרנו - נשלחנו לתקן, ובע"ה נתקן", כתבה סטרוק בעמוד הטוויטר שלה.

אסתר חיות נאמה בטקס, ארכיון

אסתר חיות נאמה בטקס, ארכיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עת המיעוט של סולברג: "צולח הוא את מבחני המידתיות"

מטרת ההסדר בחוק הייתה לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל מיד בתום התקופה החוקית ולמנוע מצב בו העובדים נשארים בישראל בניגוד לחוק. בגזר הדין כותבים השופטים כי מנגנון הניכוי פוגע בזכותם של העובדים הזרים לקניין - זכות המוקנית לכל עובד זר בהתאם לסעיף 3 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. ההחלטה התקבלה בדעת רוב כאשר השופטים חיות, פוגלמן, עמית, ברק-ארז, ברון וגרוסקופף, כנגד דעתו של השופט סולברג שהיה בדעת מיעוט.

השופט נעם סולברג

השופט נעם סולברג צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הנשיאה הדגישה את אי-עמידתו של ההסדר במבחן השלישי של המידתיות, ואני מסכימה להנמקתה גם באשר לכך" כתבה השופטת ברק ארז. מנגד כתב השופט סולברג כי "ומשלא אותרה פגיעה בזכות יסוד, לכאורה היה עלינו לעצור את הבחינה החוקתית כבר כאן, ולהימנע ממעבר לשלב הבא. הסדר הניכוי אכן פוגע בזכות הקניין של העותרים, עדיין צולח הוא את מבחני המידתיות" כתב.