בלי שימוש בעילת הסבירות: בג"צ פסל חוק של הכנסת

הרכב בג"צ בראשות הנשיאה חיות, פסל את ההסדר בחוק שנועד לתמרץ יציאת עובדים זרים מהארץ באמצעות ניכוי כספי ההפרשות הסוציאליות. השופטים קבעו כי ההסדר "פוגע בזכות החוקתית לקניין באופן שאינו מידתי" | בן גביר הגיב: "הוכחה המדויקת מדוע אנחנו נלחמים להעביר את הרפורמה המשפטית"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 12/07/23 13:04 כג בתמוז התשפג

בלי שימוש בעילת הסבירות: בג"צ פסל חוק של הכנסת
אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרכב בג"ץ בראשות הנשיאה אסתר חיות, העניק היום (ד') פסק דין במענה לעתירה לביטול ההסדר הקובע כי ניתן לנכות מכספי הפיקדון של עובד זר שלא יצא מן הארץ בזמן. ההסדר, שנקבע בחוק עובדים זרים קובע כי על המעסיק להפקיד הפרשות סוציאליות לעובדים, כאשר קבלת כספי הפיקדון מותנית ביציאת העובד הזר מישראל במועד. השופטים פסלו את ההסדר בטענה לחוסר מידתיות.

בלי סבירות, עם מידיות: בג"ץ ביטל את החוק

מטרת ההסדר בחוק הייתה לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל מיד בתום התקופה החוקית ולמנוע מצב בו העובדים נשארים בישראל בניגוד לחוק. בגזר הדין כותבים השופטים כי מנגנון הניכוי פוגע בזכותם של העובדים הזרים לקניין - זכות המוקנית לכל עובד זר בהתאם לסעיף 3 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. ההחלטה התקבלה בדעת רוב כאשר השופטים חיות, פוגלמן, עמית, ברק-ארז, ברון וגרוסקופף, כנגד דעתו של השופט סולברג שהיה בדעת מיעוט.

עובד זר, אכיון. צילום: Abir Sultan/Flash90

דעת המיעוט של סולברג: "צולח הוא את מבחני המידתיות"

"הנשיאה הדגישה את אי-עמידתו של ההסדר במבחן השלישי של המידתיות, ואני מסכימה להנמקתה גם באשר לכך" כתבה השופטת ברק ארז. מנגד כתב השופט סולברג כי "ומשלא אותרה פגיעה בזכות יסוד, לכאורה היה עלינו לעצור את הבחינה החוקתית כבר כאן, ולהימנע ממעבר לשלב הבא. הסדר הניכוי אכן פוגע בזכות הקניין של העותרים, עדיין צולח הוא את מבחני המידתיות" כתב.

השופט סולברג

השופט סולברג, דעת מיעוט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מי שהגיב לדברים הוא השר בן גביר שתקף את ההחלטה וכתב: "בג"צ פסל הבוקר שוב חוק הנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל. פסילת בג"צ היום היא ההוכחה המדויקת מדוע אנחנו נלחמים בכל הכוח להעביר את הרפורמה המשפטית. ויפה שעה אחת קודם".