הפגנות מתנגדי הרפורמה "אני מתנגד לאלימות משטרתית כלפי מפגינים - אבל שימלאו בתי סוהר"

בעוד הפגנות מתנגדי הרפורמה המשפטית ממשיכות שבוע אחר שבוע, נשמעות מנגד טענות על אכיפה בררנית והתגייסות של המערכת לטובת המפגינים. שי מלכה, שספג התעמרות ממערכת המשפט בזמן תוכנית ההתנתקות, אומר ל"חדשות כיפה": "אין לי כבוד למערכת שלא יודעת לאכוף בצורה שוויונית"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 10/07/23 19:59 כא בתמוז התשפג

"אני מתנגד לאלימות משטרתית כלפי מפגינים - אבל שימלאו בתי סוהר"
שי מלכה בכנסת, אכיפה בררנית, צילום: שי מלכה

בעוד בכנסת מקדמת הקואליציה את ביטול עילת הסבירות, מארגני המחאות נגד הממשלה ממשיכים בהפגנות ברחבי הארץ כשמחר (ג') מתוכננות הפגנות המוניות גם בנתב"ג. אך בעוד המוחים ממשיכים בימי המחאה ובחסימות הכבישים, יש מי שטוען כי מערכות אכיפת נוהגות באכיפה בררנית, ודאי ביחס למה שחוו מתנגדי תוכנית ההתנתקות. בריאיון ל"חדשות כיפה" אומר המשפטן שי מלכה, שהיה ממובילי המחאות נגד תוכנית ההתנתקות כי "מדינת ישראל מועלת כלפי מיליוני אזרחים שלא משתתפים בהפגנות האלה"

במהלך תוכנית ההתנתקות, היה מלכה חבר על קבוצה שביקשה להוביל קו לוחמני יותר נגד התוכנית ומערכות אכיפת החוק התגייסו נגדו ונגד חבריו. הוא מתאר את מה שעבר עליו אז: "הבנו שצריך להעלות רף והקמנו התארגנות וקראנו לאנשים שעמדו כבר בכבישים, קראנו להם לחסום את הכבישים לכמה דקות ולאחר כמה דקות לפתוח חזרה את הצירים, קראנו לזה חסימות נושמות" הוא אומר, "קראנו להימנע מאלימות מכל סוג שהוא, לא להתעמת עם נהגים ולא עם שוטרים".

שי מלכה בעת מעצרו בתקופת ההתנתקות, "מאות כתבי אישום"

שי מלכה בעת מעצרו בתקופת ההתנתקות, "מאות כתבי אישום" צילום: שי מלכה

ארבעה חודשי מעצר והליך משפטי של שנים

עוד בטרם ההתארגנות החלה לצבור תאוצה, נעצר מלכה והחלו נגדו תהליכים משפטיים, תהליכים שנמשכו שנים: "היינו עצורים למשך ארבעה חודשים, המציאו עבורנו הגדרה מיוחדת, לא הצליחו להוכיח מסוכנות אז המציאו 'מעצר עד תום ההתנתקות', עילת מעצר שלא קיימת בחוק". 

"מאותו רגע התחיל הרדיפה משפטית" הוא מתאר, "הגישו מאות כתבי אישום מופרכים על סיכון חיי אדם, בעידודו של היועמ"ש דאז. היום אנחנו רואים את היועמ"שית מעודדת את המחאות ומגלה הבנה,  אנחנו אז היינו בדיוק במציאות הפוכה בה היועמ"ש מסביר לממשלה למה חייבים לדכא ביד קשה ברמה המשפטית אותנו ואת שאר המפגינים". נגד מלכה עצמו נמשכו ההליכים במשך שנים, גם לאחר שזוכה בבית משפט השלום.

חסימה באיילון, מלכה דורש כתבי אישום

חסימה באיילון, מלכה דורש כתבי אישום צילום: Erik Marmor/Flash90

"איפה כתבי האישום?"

מלכה מתייחס ליחס השונה שמקבלים היום המפגינים נגד הרפורמה: "כל בר דעת רואה את ההבדלים, אפס כתבי אישום עד עכשיו, אתמול אמרה נציגת הפרקליטות הוגשו שישה כתבי אישום מאז תחילת המחאות כשארבעה מתוכם נגד פעילי ימין שמחו בעד הרפורמה, איפה דומה האכיפה פה, בתקופת ההתנתקות הוגשו מאות כבתי אישום. איפה כתבי האישום?"

מלכה מדגיש את עניין כתבי האישום ומדגיש כי האכיפה אמורה להתבטא בהם ולא באלימות שחווה בעצמו בזמן המאבק נגד תוכנית ההתנתקות: "אני לא רוצה לראות לא יהודי, לא ערבי, לא ימני, לא שמלאני, ולא חרדי, לא רוצה לראות את משטרת ישראל אלימה, אבל כתבי אישום זו הדרך. לשלטון יש הסכם בלתי כתוב עם האזרחים, אנחנו מעניקים מהכוח שלנו לטובת המדינה כדי שישמור על בטחונינו ועל סדרי החיים התקינים במדינה, בדבר הזה מדינת ישראל מועלת כלפי מיליוני אזרחים שלא משתתפים בהפגנות האלה".

מפגינים חוסמים את איילון

מפגינים חוסמים את איילון צילום: Omer Fichman/Flash90

מלכה מסביר איך הוא רואה את הגבולות הלגיטימיים של ההפגנות ומתי לגיטימי גם לחסום כבישים: "חסימת כבישים שמורה לסיטואציות קצה שבהם האזרח אומר 'אני מוכן לשלם את המחיר' ולשלם מחיר אישי כבד במעצר, בכתב אישום ובלבד שהמדינה לא תעשה עוול מסויים, אז יש לי כבוד למוחים שמוכנים לשלם את המחיר".

"אין לי כבוד למערכת שלא יודעת לגבות את המחיר כמו שהיא גבתה ממני"

"אבל עכשיו כשיש פה חבורת פרחחים שמובלת על ידי כל מיני לשעברים שלא משלמים את המחיר על מעשיהם" הוא מסביר את ההבדל, "אז בוודאי שאין לזה לגיטימציה והמדינה פה נוהגת איפה ואיפה בצורה הכי בוטה שיש.  אם הם היו מוכנים לשלם את המחיר אז היה לי כבוד והערכה אליהם", הוא מוסיף: "אין לי כבוד למערכת שלא יודעת לאכוף בצורה שוויונית ולגבות את המחיר כמו שהיא גבתה ממני ומחבריי".

מלכה מסיים ואומר שהמדינה צריכה לגבות מחירים מחוסמי הכבישים: "אם המדינה תתחיל לגבות מחיר בדיוק כמו שעשו לנו בגירוש, וכמו שעשו לחברים ב"זו ארצנו" בתקופת אוסלו, התופעה של חסימות הכבישים תלך ותרד והיא תהיה באמת שמורה לסיטואציות קצה".

השופט ברק באחד הדיונים

השופט ברק באחד הדיונים צילום: שי מלכה