אחרי לילה של מחאות: זה הצעד הבא של המפגינים

ניצב אשד הודיע כי הודח מתפקידו - לטענתו על רקע פוליטי, והצית מחדש את המחאה ברחבי הארץ, אלפי מפגינים חסמו את איילון למשך 5 שעות | הבוקר מארגני המחאה הודיעו על המשך ההפגנות מול בתי חברי כנסת ושרים מהקואליציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/23 07:57 יז בתמוז התשפג

אחרי לילה של מחאות: זה הצעד הבא של המפגינים
מחאות, צילום: Miriam Alster/Flash90

אלפי מפגינים הגיעו הלילה (ה') באופן ספונטני לרחובות תל אביב וחסמו את נתיבי איילון ורחוב קפלן, זאת בעקבות הודעתו של ניצב עמי אשד על הדחתו מהמשטרה, שלטענתו הייתה פוליטית. בקבוצות המפגינים ביקשו מהאנשים להגיע ולייצר אפקט "גלנט" שני ואכן אלפים הגיעו וחסמו את נתיבי איילון בתל אביב למשך מספר שעות. מחאות נוספות התקיימו ברחבי הארץ, בין השאר בירושלים.

מחאות

מחאות צילום: Yossi Aloni/Flash90

בתוך כך, הבוקר הודיעו ראשי המחאה על קיום הפגנות נוספות הערב, הפעם אל מול בתיהם של חברי כנסת ושרים מהקואליציה. ההפגנות יתקיימו בין השאר מחוץ לבתיהם של שר המשפטים יריב לוין, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, השרים גלנט, אקוניס, גמליאל, זוהר, ברקת, וסרלאוף וגולן, וכן הח"כים מיליביצקי, קלנר ודנון. 

מארגני המחאה הודיעו: "נגיע המוני ישראלים פטריוטים, אל בתי המשת"פים, ונבהיר להם שכל עוד הם מקדמים דיקטטורה לא ניתן להם דקה של מנוחה. נתניהו והמשת"פים צריכים להפנים: לא בסלאמי, לא בבליץ ולא בשום צורה - ישראל לא תהיה דיקטטורה".

סיכום ההפגנות

אירועים חריגים נרשמו במהלך ההפגנות אמש. ביניהם תיעוד מההפגנות בו נראה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט כשהוא מתעמת עם פרש משטרתי. אירוע חריג נוסף התרחש כאשר נהג רכב שהיה נחוש להמשיך בנסיעתו נסע לעבר המפגינים תוך שהוא פוגע באחדים מהם, בהמשך הודיעה המשטרה כי הוא נעצר. בנוסף בעת פינוי המוחים על כביש איילון דרום, אחד המוחים חבט עם הקסדה שברשותו בראשו של שוטר, החשוד נעצר.  

חלק מהמפגינים גם התעמתו עם שוטרים במקום, בין היתר באמצעות מקלות, וכן הבעירו אש באמצע הכביש בניגוד לחוק. במהלך ההפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ נעצרו בסך הכל 24 מפגינים, וכולם שוחררו. 

עמי אשד, בלב הסערה

עמי אשד, בלב הסערה צילום: Erik Marmor/Flash9

בן גביר: "ניצב פוליטי על מדים"

כאמור, הצהרתו של עמי אשד הציתה מחאות ומהומות בכל רחבי הארץ, כאשר אלפי אנשים יצאו להביע תמיכה בדבריו. מנגד, מהמערכת הפוליטית  יצאו גינויים חריפים למהלך שעשה ולאכיפה הבררנית של המשטרה במחאה. השר לביטחון לאומי הגיב: "הדברים של עמי אשד הערב מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל"

יו"ר יש עתיד לפיד: "ניצב עמי אשד, בן לניצולי שואה, לוחם צה"ל ומשרת במשטרת ישראל 33 שנה. שלושה עשורים הוא שרת, תחת ראשי ממשלות, שרים ומפכ"לים מעולם לא קראו לו פוליטי, מעולם לא זלזלו במקצועיות ובמסירות שלו", לדברי לפיד: "אני מצדיע לניצב אשד ומודה לו בשם עם ישראל על לילות ארוכים שהוא נשאר ער כדי שהאזרחים ישנו בשקט. תגובתו של בן גביר מבהירה שזו רק ההתחלה, ככה נראית תחילתה של דיקטטורה. ככה נראה אובדן דרך. חרפה לאומית".

נזכיר כי בהצהרתו לתקשורת אמר אשד: "ב-9 למרץ השנה, בשעה שמחוז תל אביב התמודד עם הפגנת אלפים ברחבי העיר, הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי בשיחת טלפון", הודיע לציבור. "בימים האחרונים, קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. שלושים ושלוש שנות שירות במדים, בתובעניים שבתפקידים הקיימים במשטרת ישראל, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת, בשל הסיבה הפשוטה: שעמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק".

המחאות

המחאות צילום: Yossi Aloni/Flash90

בצלאל סמוטריץ' הגיב לכאוס באיילון וכתב: "האחריות לכאוס בנתיבי איילון היא על מערכת אכיפת החוק והמשטרה שאיבדו שליטה מול האנרכיסטים שחוסמים את איילון שוב ושוב ושוב. ‏אין שום סיבה שמצדיקה את האכיפה הבררנית שמתבטאת בהפעלת כוחות גדולים ומעצרים בהפגנות ימין, חרדים, מתנחלים או של העדה האתיופית לעומת הפגנות השמאל שכוללות הצתת מדורות וחסימת נתיבים מרכזיים ללא שום מענה. זו לא דמוקרטיה!".