שנתיים אחרי האסון: המדינה רוצה להפקיע את קבר רשב"י

בעקבות כשלים רבים שהתגלו, המשנה ליועמ"שית והמשנה לפרקליט המדינה ממליצים להעביר את האחריות לקבר רשב"י במירון לידי המדינה: "האתר נוהל באופן שלא מניח את הדעת לאורך שנים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/06/23 20:20 י בתמוז התשפג

שנתיים אחרי האסון: המדינה רוצה להפקיע את קבר רשב"י
הילולת רשב"י במירון, צילום: איתן אלחדז

שנתיים אחרי אבון מירון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), כרמית יוליס והמשנה לפרקליט המדינה (עניינים אזרחיים), אורית קוטב, על דעת כל גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרדי הממשלה, ממליצות לחדש בהקדם האפשרי את הליכי הפקעת אתר קבר הרשב"י באופן שהבעלות באתר תועבר לידי המדינה. כמו כן הן ממליצות לגבש הסדר לניהול האתר ביום שאחרי ההפקעה, לרבות קביעת הגורם מטעם הממשלה שינהל את האתר. 

קבר הרשב"י הוא מהאתרים המשמעותיים החשובים ביותר ליהודים בישראל ומבחינת מספר המבקרים בו הוא שני רק לכותל המערבי. לדבריהם, האתר נוהל באופן שלא מניח את הדעת לאורך שנים, ולנוכח הצטברות ראיות רבות שהעידו על כשלים חמורים בניהולו ונוכח חשיבותו הרבה של האתר, החלו בשנת 2007, הליכים להפקעת הבעלות במתחם קבר הרשב"י על ידי מדינת ישראל. מאמצים אלה הוגברו ביתר שאת לאחר התרחשות אסון מירון.

"קיימים ליקויים משמעותיים באופן ניהול האתר"

נוכח זאת, התקיימו במהלך השנתיים האחרונות מספר דיונים בעניין שאלת המשך ניהול אתר קבר הרשב"י במסגרת ההסדר הזמני. בישיבות אלה עלה כי הסדר הפשרה הזמני לניהול קבר הרשב"י שקיבל תוקף של פסק דין אינו מקוים באופן מניח את הדעת, ושקיימים ליקויים משמעותיים באופן ניהול האתר.

האסון במירון בשנה שעברה

האסון במירון לפני שנתיים צילום: David Cohen/Flash90

במכתב שנשלח לשר לשירותי דת ולשר האוצר נכתב כי, "נמצא קושי משמעותי לנהל את האתר באופן מיטיבי כאשר יש גורמים פרטיים, שאינם המדינה, שטוענים לזכויות בניהול האתר. בנוסף, יש יתרונות דרמטיים לניהול אחיד על ידי גוף ציבורי מטעם המדינה", וצויין כי, "יתרון זה בא לידי ביטוי במספר היבטים, ובכלל זאת ניהול הליכים לסילוק פולשים לטובת הרחבת השטחים לציבור, פיתוח תשתיות והוצאת היתרים כדי לשפר את המקום לקליטת קהל, ביטוח האחריות על האתר באמצעות גורם מרכזי מטעם המדינה ותקצוב של האתר לטובת המשך פיתוחו".

"יש צורך לחדש בהקדם את הליכי ההפקעה"

מכתב זה הוא בהמשך למכתב של מנכ"ל המשרד לשירותי דת ומנכ"ל משרד האוצר שנשלח אל ההקדשות הפרטיים שמנהלים את האתר כדי לאפשר להם לטעון את טענותיהם בעניין הכוונה לחדש את הליכי ההפקעה. גם לאחר קבלת התייחסות ההקדשות לעניין חידוש הליכי ההפקעה, ההמלצה של גורמי המקצוע נותרה בעינה שיש צורך לחדש בהקדם את הליכי ההפקעה, מהנימוקים שפורטו במכתב.