בתמיכת הציונות הדתית: כך תשלוט ש"ס במינוי רבני הערים

בעקבות הצעת חוק "רבני ערים" של ח"כ ארז מלול ושל שמחה רוטמן, השר עמיחי אליהו מציג נתונים המוכיחים כי סיכויי ההצלחה של ש"ס להשיג רוב אוטומטי בגוף הבוחר עולים בכל הערים בארץ

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 28/06/23 15:34 ט בתמוז התשפג

בתמיכת הציונות הדתית: כך תשלוט ש"ס במינוי רבני הערים
חברי הכנסת מש"ס, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הצעת חוק "רבני ערים", של חבר הכנסת ארז מלול מש"ס בתיאום עם יו"ר ועדת חוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן עברה היום (ד') בקריאה טרומית ברוב של 47 חברי כנסת תומכים לעומת 41 שהתנגדו, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה. על פי הצעת החוק, רבני שכונות, רבנים אזוריים ורבני ערים ימונו בעיקר על פי קולותיהם של נציגי השר לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית, מה שיאפשר לנציגי ש"ס להשיג שליטה במינויים. 

שליטה מוחלטת של נציגי ש"ס בבחירת הרבנים בנתיבות, בקריית גת ובמגדל העמק

על פי נתונים של שר המורשת הרב עמיחי אליהו, שהגיעו ל"חדשות כיפה" עולה ההוכחה כי סיכויי ההצלחה של ש"ס להשיג רוב אוטומטי בגוף הבוחר עולים בכל הערים בארץ עולה מ-56% על פי השיטה הנוכחית ל-96% לאחר שהחוק יעבור. כך למשל בעיר נתיבות, שלפי השיטה הנוכחית סיכויי ההצלחה של ש"ס להשיג רוב עומדים על 78% ולאחר שהחוק יעבור יעלו ל-113%, בקרית גת מ-69% ל-105%, ובמגדל העמק מ72% ל-108%.

השר אליהו

השר אליהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בערים הגדולות כמו ירושלים, סיכויי ההצלחה של ש"ס להשיג רוב אוטמטי בגוף הבוחר עולה מ64% ל-95% במידה והחוק יעבור. בתל אביב הסיכויים של נציגי ש"ס יעלו מ55% ל86%, בחיפה מ52% ל83% ובבאר שבע הסיכויים יעלו מ-55% לפני השיטה הנוכחית ל-88% לאחר שהחוק יעבור.

רוטמן, יו"ר ועדת חוקה

"יאפשר לנציגי ש"ס להשיג שליטה במינויים". רוטמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב סתיו נגד חוק רבני הערים: "פגיעה אנושה במוסד הרבנות"

יו"ר ארגון רבני צהר ורב העיר שוהם, הרב דוד סתיו יצא ביום שני האחרון נגד הצעת החוק וטען כי לרבנים מהציונות הדתית לא יהיה סיכוי להיבחר. "לראשונה מזה הרבה שנים. הסמכות הכמעט בלעדית של תושבי ונציגי העיר לבחור את הרבנים שלהם, עוברת לעסקנים בירושלים, נציגי שר הדתות ונציגי מועצת הרבנות הראשית. הצעת החוק תגרום לכך שהרבנים לא יהיו אנשים שמחויבים לקהילה שלהם, כי הם ימונו וייבחרו על ידי נציגי הרבנות. עובדה זו תוביל לכך שייבחרו רבנים המזוהים עם המפלגות החרדיות בלבד ושלרבנים בעלי השקפה דתית לאומית, ששירתו בצבא ומחוברים לקהילה, לא יהיה שום סיכוי להיבחר בשום עיר".

הרב דוד סתיו

הרב דוד סתיו צילום: פלאש 90

עוד הוסיף ואמר כי החוק פוגע בעיקרון ההלכתי של "הימלכות בציבור". "'אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכים בציבור'". הצעת החוק תוביל גם לפגיעה אנושה במוסד הרבנות מכיוון שהציבור יצביע ברגליו, ואם מדובר ברב מטעם, נציג של השלטון ולא נציג של הציבור, מטבע הדברים הניתוק שגם ככה קיים בין הציבור לבין הממסד הרבני ילך ויגבר".