בחירות לרבנות הראשית

"ש"ס, סמוטריץ' ורוטמן מחריבים את עולם הרבנות של הציונות הדתית"

הרב ד"ר עידו פכטר טוען כי הצעת החוק לשינוי שיטת מינוי רבני ערים של ש"ס מסוכנת ומסביר מדוע היא תיפגע בעיקר ברבני הציונות הדתית: "לרבנים שלא שייכים לצד הפוליטי של המפלגה הנכונה אין שום סיכוי לקבל משרה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 19/06/23 09:17 ל בסיון התשפג

"ש"ס, סמוטריץ' ורוטמן מחריבים את עולם הרבנות של הציונות הדתית"
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (א') את הצעת חוק "שירותי הדת היהודיים", של חבר הכנסת ארז מלול מש"ס בתיאום עם יו"ר ועדת חוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, והיא תעלה בהמשך השבוע לקריאה טרומית. על פי הצעת החוק, רבני שכונות, רבנים אזוריים ורבני ערים ימונו בעיקר על פי קולותיהם של נציגי השר לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית.

בשיחה עם "חדשות כיפה", הרב ד"ר עידו פכטר, מרבני נאמני תורה ועבודה ומייסד תנועת "תכלת- יהדות של השראה", טוען כי הצעת החוק לשינוי שיטת מינוי רבני ערים של ש"ס מסוכנת ומסביר מדוע היא תיפגע בעיקר ברבני הציונות הדתית.

"אין שום סיכוי לרבנים מהציונות הדתית לקבל משרה"

"הצעת החוק הזאת מסוכנת", פותח הרב פכטר את דבריו, "מבחינתי מדובר בהרס של שירותי הדת במדינת ישראל. זה הרבה יותר חמור מבחירת רב ראשי ייבחר, שהוא דמות אחת שנמצאת למעלה, וכאן מדובר בכל השדרה של מערך הרבנות, מרבני השכונה ועד רבני ערים ויישובים. עצם הרצון לעגן את שיטת המינוי של רבני הערים בחוק זה טוב אבל באופן בו חברי הכנסת מש"ס והציונות הדתית רוצים, זה נורא ואיום".

הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטר צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

לטענתו, החוק המוצע יפר את האיזון המתבקש ורק רבנים שמקובלים על ידי נציגי המשרד לשירותי דת ייבחרו. "עד היום היה איזון בין הנציגות המקומית למשרד לשירותי דת בבחירת רבנים והייתה נוכחות של נציגים מהקהילה ומהעיר, אנשים שהרב משרת אותם. כזכור השר לשעבר, מתן כהנא, שינה את התקנות ונתן משקל לרשות המקומית בבחירת רב העיר. על פי הצעת החוק הנוכחית, במינוי של רבני עיר, מוסיפים את מועצת הרבנות הראשית, הרבנים הראשיים ונציגים של השר באסיפה הבוחרת. כתוצאה מכך, יש רוב מובנה של השר לשירותי דת בהליך הבחירה. אם גם השר לשירותי דת וגם הרבנות ראשית מסכימים על אותו מועמד, הוא ייבחר בניגוד לעמדתם של נציגי מועצת העיר. זה הרס, יקבלו רב שלא רוצים אותו".

"זה מתכון לסידור ג'ובים שהורס את שירותי הדת"

הרב פכטר מתייחס גם לאפשרות של מינוי רב שכונה שאינו תואם לאופייה של הקהילה המקומית. "בשכונה יש את המפגש הכי קרוב בין האנשים לרב. על פי הצעת החוק, באסיפה הבוחרת, יהיה גם רוב מובנה של המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית גם בבחירות לרב שכונה. מדובר באבסורד מוחלט כי אין שום נציג מהשכונה ומהקהילות באסיפה. מנחיתים על השכונה רב שמגיע ממקום אחר, שלא מכיר את תושבי השכונה, שלא מחובר לאופי של הקהילות וגם לא מקובל עליהם. זה מתכון לסידור ג'ובים והנחתת הרבנות מלמעלה שהורס את שירותי הדת". 

השר מיכאל מלכיאלי

השר מיכאל מלכיאלי צילום: דוברות

עוד הוסיף ואמר כי ישנו סעיף בהצעת החוק בו יתחייבו רבני הערים שנבחרו להיות כפופים להחלטותיה של הרבנות הראשית. "מעבר לבחינות של ההסמכה של רב עיר, ישנו סעיף חמור שאומר כי הרב המעוניין לכהן כרג עיר צריך לעבור וועדה  בה הוא צריך לחתום ולהצהיר נאמנות לכל ההחלטות של הרבנות הראשית. כל עולמה של היהדות היא מחלוקת. זה מזכיר לי משטרים אפלים, וקשה להעלות על הדעת איך דבר כזה יכול להיכנס לחוק".

"ש"ס, סמוטריץ' ורוטמן הורסים ומחריבים את כל עולם הרבנות של הציונות הדתית"

הרב פכטר מסביר מדוע הצעת החוק תיפגע בעיקר ברבנים בציונות הדתית. "רבנים שלא שייכים לצד הפוליטי של המפלגה הנכונה, כמו רבנים ספרדים מהציונות הדתית או רבנים שלא מתיישרים עם הקו החרד"לי של סמוטריץ' ורוטמן, אין להם שום עתיד תעסוקתי. הם יודעים מראש כי הם לא יוכלו להתמנות לרבני ערים ולרבני שכונות בגלל שמערבים פוליטיקה בבחירות. ברגע שכל שירותי הדת, נשלטים על ידי מפלגה אחת, אנשים לא ירצו ללמוד ולהתמודד, ואז כל שירותי הדת יצבעו בגוון אחד בלבד. צריך לעשות כל דבר כדי להילחם בחוק הזה. ש"ס ומפלגת הציונות הדתית הורסים ומחריבים את כל עולם הרבנות של הציונות הדתית. אין שום סיכוי לרבנים מהציונות הדתית לקבל משרה".

סמוטריץ

סמוטריץ' ורוטמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסיום דבריו, מציע הרב חלופה אחרת להצעת החוק. "צריך שיהיה למועצת העיר רוב בבחירה של הרב. אם מדובר במינוי של רב שכונה, צריך שתהיה נציגות של הקהילות ושל רבנים בשכונה. הרב צריך להיבחר בהתאם לאופי של הקהילה. אין שום סיבה שמועצת הרבנות הראשית תהיה מעורבת בבחירות הללו. אנשים צריכים לבחור את הרבנים שמתאימים להם כשמשרד לשירותי דת משמש כרגולטור. הרבנות צומחת מלמטה, לא מגיעה מלמעלה".