בחירות לרבנות הראשית

ניתוח דחיית הבחירות לרבנות הראשית: ההסכמה של עוצמה יהודית, הדאגה של הרב כהנא

חוק הארכת כהונתם של הרבנים הראשיים הנוכחיים אושר, והבחירות שהיו אמורות להתקיים אחרי תשעה באב עתידות להידחות בחודשים ארוכים | אחרי השרירים שעשתה, מפלגתו של בן גביר לא התנגדה לחוק | וגם: הדאגה של הרב כהנא

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/07/23 18:18 טו בתמוז התשפג

דחיית הבחירות לרבנות הראשית: ההסכמה של עוצמה יהודית, הדאגה של הרב כהנא
צילום: Flash90

הבחירות לרבנות הראשית: בחודשים האחרונים מתנהלת המערכה על משרות הרבנים הראשיים לישראל, מערכה שבסופה ייבחרו שני הרבנים שיחליפו את הרב יצחק יוסף ואת הרב דוד לאו. השניים נבחרו בי"ז באב תשע"ג, וכהונתם הייתה אמורה להסתיים בחודש הקרוב - אלא שהיום (ג') לפנות בוקר אושר החוק שמבקש להאריך את כהונתם ולדחות את הבחירות.

הדחייה - והסיבה

כיאה לרבנות לוח הזמנים מנוהל לפי הלוח העברי, ותום כהונתם של הרבנים יוסף ולאו תוכנן לתאריך י"ז באב תשפ"ג. הכל היה מוכן: הבחירות נקבעו לי"ד באב, שלושה ימים לפני תום הכהונה הרשמי, והמועמדים כבר התכוננו בשטח. אלא שהקואליציה החליטה לקדם חוק שמאריך את כהונת הרבנים הראשיים עד לא' ניסן תשפ"ד - בעוד כעשרה חודשים.

הרב אריאל מדבר בוועדת הרבנים

הרב אריאל מדבר בוועדת הרבנים צילום: מזכירות הוועדה

באופן רשמי מוסברת הדחייה בכך שישנה קירבה המעלה חששות לגבי טוהר בחירות בין הבחירות המקומיות שיתקיימו ב-31.10, ובין הבחירות לרבנות הראשית שהיו אמורות להתקיים ב-1.7. נזכיר כי הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים מכיל בתוכו אנשי ציבור מוניציפליים ורבנים מקומיים - כר פורה לדילים לא כשרים.

ההתנגדות שנוטרלה

המהלך של הדחייה רשום על שם ש"ס, ובציונות הדתית לא הפריעו. ההתנגדות מבית הגיעה מכיוון "עוצמה יהודית", שאנשיה תהו מדוע נדרשת דחייה ארוכה כל כך. גם האופוזיציה הצטרפה לחגיגה ושם טענו כי החוק מקודם בעקבות פלונטר של אריה דרעי, מנהיג ש"ס. נזכיר כי שני רבנים מקורבים אליו מתמודדים על תפקיד הראשון לציון, ונטען כי הוא מחכה לפרישתו של הרב עמאר מרבנות העיר ירושלים - פרישה שתשחרר לו תפקיד נוסף.

ציר מעניין שנוצר בניסיון לסכל את החוק היה של השר וסרלאוף וחברת הכנסת מלינובסקי, לצד פרסום ב"ישראל היום" שטען כי השר עמיחי אליהו התנה את הסכמת המפלגה לדחייה בכך שתפקיד הרב הראשי של ירושלים יינתן לאביו הרב שמואל אליהו. בסופו של דבר, אחרי שיחה בין דרעי ובן גביר, אושר החוק גם בהסכמת "עוצמה יהודית". נשאר רק לתהות מה הוא קיבל בתמורה להסכמה.

הדאגה של הרב כהנא

מי שצריך להיכנס לכוננות בעקבות אישור החוק הוא הרב מאיר כהנא, שנבחר בוועדת הרב אריאל כנציג הציונות הדתית למשרת הרב הראשי האשכנזי. למרות שכבר לפני כינוס הוועדה הסתמנה הדחייה בבחירות, סמוטריץ' והרב אריאל לא דחו כינוסה והיא בחרה את הרב כהנא - שיקווה כי למרות החודשים הארוכים שיחלפו בין בחירתו לנציג ובין הבחירות בפועל המפלגה תשמור לו אמונים ולא יתרחשו מהפכים דרמטיים מדי.

הרב מאיר כהנא

הרב מאיר כהנא צילום: Own work, הלביא, CC BY-SA 4.0