ראש המכינה הקדם צבאית לנשים: "לא לגייס נשים לסיירות"

ראש מכינת 'צהלי' הרבנית מיכל נגן הגישה תצהיר לבג"ץ בנושא שירות נשים ביחידות המיוחדות: "גיוס נשים לסיירות באופן מיידי וגורף יסב נזק למתגייסות בהליכי המיון וההכשרה ולאורך השירות... חיילות ביחידות מיוחדות יידרשו למאמץ גופני ממושך וקיצוני, שאינו מותאם למבנה הגוף הנשי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 08/11/20 17:55 כא בחשון התשפא

ראש המכינה הקדם צבאית לנשים: "לא לגייס נשים לסיירות"
הרבנית מיכל נגן, צילום: מכינת צהלי

מחר (ב') צפוי להתקיים דיון בבג"ץ על קבלת נשים כלוחמות בסיירות. בחוות דעת מפתיעה, יוצאת הרבנית מיכל נגן, ראש המכינה הקדם צבאית הראשונה לבנות דתיות - 'צהלי' - לקראת גיוס נגד שילוב נשים ביחידות המיוחדות בעת הזו.

הרבנית נגן מתריעה בפני פתיחה נמהרת של היחידות המיוחדות לגיוס נשים, בחוות הדעת שפרסמה כתבה כי "חיילות ביחידות מיוחדות יידרשו למאמץ גופני ממושך וקיצוני שאינו מותאם למבנה הגוף הנשי". לדבריה, "תפקידי לחימה בסיירות הם יוצאי דופן, פתיחה גורפת של היחידות המיוחדות עלולה להסב נזקים קשים למתגייסות צעירות ותפגע בתהליך החשוב של שילוב נשים בצה"ל".


(הרבנית מיכל נגן בשיעור בנושא גיוס נשים)

עוד היא כותבת כי "מבין שלל התפקידים הפתוחים בפני נשים בצה"ל כיום, תפקידי לחימה הם יוצאי דופן. בנוגע אליהם, התמונה שאני מכירה מהשטח – מורכבת מאוד. חרף המאמצים שמשקיע צה"ל בנושא, אני יודעת על קשיים משמעותיים שעודם קיימים בשילוב נשים בתפקידי לחימה. לצערנו, למרות הרצון הטוב שעל קיומו אין חולק, במקרים רבים טרם נמצאו לקשיים אלה פתרונות מספקים. הדברים נאמרים על סמך ניסיון מצטבר רב, ומבוססים על עדויות רבות של חיילות בשטח, בוגרות שלנו, שחוו ושחוות את ההתמודדות על בשרן".

בהמשך המסמך משתפת הרבנית נגן מניסיונה בתחום: "במהלך השנים נתקלתי במקרים רבים מדי של צעירות שנפגעו כתוצאה מכך שלא סופקו להן התנאים הראויים. בראש ובראשונה מדובר בהתאמת המאמצים הגופניים ליכולות, שבהיעדרה נפגעו חיילות. נוסף על כך, מדובר בפגיעה במרחב האינטימי והאישי של החיילות והחיילים, בעיקר ביחידות השדה ובתרגילים. נתקלנו גם בבעיות פרט שונות שהחמירו עקב המימוש של פתיחת תפקידים מסוימים לנשים בלי להתאים את התקנים ובלי תשומת לב מספקת לפרטי הפרטים".

לקראת סיום מדגישה הרבנית נגן כי היא "רתומה למלאכת שילוב חיילות בצה"ל... וכי הקריאה לאפשר גיוס נשים לסיירות בשם ערך השוויון חייבת להיות מאוזנת בקריאה לתשומת לב לשלומם של החיילת והחייל, ולדאגה ממוקדת ורציפה למצב בריאותם הגופנית והמנטלית".

חוות הדעת המלאה של הרבנית מיכל נגן לבג"ץ:


להורדת הקובץ


 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן