קשה שלא להבין את האשה שצעקה על החרדי באוטובוס

הסרטון בו נראתה אותה גברת צועקת על בחור חרדי לא צריך להפתיע אף אחד מאיתנו. השנאה והניכור כלפי המגזר מוגשת לנו מדי יום במהדורות וברשתות החברתיות, ואין מה להיראות מופתעים כשמישהו סופסוף מוצא את האשמים שעליהם כולם מצביעים

מאיר כהן מאיר כהן, חדשות כיפה 21/06/23 15:25 ב בתמוז התשפג

קשה שלא להבין את האשה שצעקה על החרדי באוטובוס
חרדים באוטובוס, אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/FLASH90

ישראלה ישראלי היא אישה סבירה לחלוטין. גדלה בעיר חילונית חביבה במרכז הארץ, לקחה חלק בתנועת נוער, התנדבה עם קשישים והתגייסה לצה"ל לתפקיד משמעותי. ישראלי גם השלימה תואר מכובד באוניברסיטה ומצאה עבודה ראויה. מדובר באישה טובה, שבכל המסגרות בהן השתתפה במהלך חייה לימדו אותה להכיל את השונה ולקבל דעות שונות במרחב. 

כמו כל האזרחים גם היא צופה במהדורת חדשות בערוץ מיינסטרימי

ימים חלפו וישראלה שלנו נישאה והקימה משפחה. היא קנתה בית וגם היא, כמו כולנו, נחנקה עם המשכנתא אחרי עליית הריביות. המצב שלה, כמו של רבים אחרים, לא סבבה. היא לא מבינה איך תוך מספר שנים חייה התהפכו, והשגרה השלווה הוחלפה בחיים מלאי לחץ: לסגור הלוואות, לשלם על מעונות וחוגים, לעשות קניות, לתדלק ומה לא. 

החיים כאן שוחקים, את זה כולנו יודעים. וקשה לה. התקופה האחרונה במדינה סוערת גם ככה, העול כבד מנשוא. מהומות ברחובות, שנאת אחים ופיגועי טרור. כולם אשמים במצב. ישראלה, כמו כל אזרחית במדינה, מתכנסת סביב מדורת השבט שלה בשמונה בערב וצופה במהדורת חדשות מיינסטרימית למהדרין. לפעמים, אם הילדים כבר ישנים, יש לה אפילו זמן לזפזפ בין כמה ערוצים ולגלוש ברשתות החברתיות. 

ישראלה בחורה טובה שלא מתכוונת לשנוא

ישראלה לא מתכוונת לשנוא, זה ברור. כבר אמרנו שהיא בחורה טובה. באמצע הבישולים של שישי היא פתחה ערוץ 12 ושמעה את גלית גוטמן בערוץ מרכזי אומרת שהחרדים הם "מוצצי דם", כשהפאנליסטים לידה לא עושים מאמצים ניכרים לשנות את הטון. אמנם אחר כך היא התנצלה, אבל מבחינתה נאמרו דברים לגיטימיים. אחר כך ישראלה גללה באתר "הארץ" וקראה את ראש השב"כ לשעבר, שהסביר בנונשלנטיות כי "הפוליטיקאים החרדים והחרד"לים הם הג'יהאד היהודי, הם איום קיומי וודאי על מדינת ישראל". 

גלית גוטמן, התנצלה בשידור

גלית גוטמן, התנצלה בשידור צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם ככה קשה לישראלה והגיוני שהיא תרצה לחפש אשמים

וככה עוד ועוד. בוואטסאפ היא מקבלת סרטון של "לפיד נכנס בחרדים", וראש האופוזיציה זועק מעל הבמה שהם "שודדים מהילדים שלנו את עתידם, יוצרים פה דור שלם שלא משרת בצבא, לא לומד מקצוע, לא עובד ולא משלם מיסים". כותרת ב"דה מרקר" למשל מציעה את הניסוח הבא, "מבחינת החרדים, ישראל היא חופשה ללא תשלום במלון הכל כלול. החדרניות ונערי המעלית הם החילונים". הכל מחלחל אט אט, ובגן הציבורי עם הילדים היא שומעת את השכנה מצטטת את מרב מיכאלי, "האם מעתה ואילך זכויות לחיבור לחשמל יהיו לפי גודל הכיפה והשביס"?. 

לישראלה ישראלי שלנו נמאס. גם ככה קשה לה, והכורח האנושי לחפש אשמים בכל מצב פועל גם עליה. היא לא רואה מישהו שמנסה לעצור את ההתבטאויות נגד מגזר שלם בתקשורת, כלומר, אולי זה נכון? אולי באמת לגיטימי לחשוב ככה, היא תוהה לעצמה. ואולי, אולי באמת "החרדים האלה" אשמים בהכל? ישראלה מתעניינת עוד ועוד. וככל שהיא חופרת כך היא מגלה עוד סיבות למציאת האשמים. המנחה אייל ברקוביץ אומר ש"לא אכפת להם מהעם שלנו בכלל. קוראים בתורה כל היום ולא הולכים לעבוד". במהדורות החדשות המיינסטרימיות הצוותים מגישים לה עוד ועוד תחמושת. 

ברור לי למה אותה גברת תרצה לתקוף נוסע חרדי באוטובוס

בתחילת השבוע סערה הארץ נוכח סרטון שהופץ ברשתות החברתיות, ובו נראה בחור בלבוש חרדי נאלץ להתגונן בפני העלבות והאשמות אנטישמיות. אותו סרטון, בו הופיע קצין במילואים, הזכיר לרבים תקופות אפילות יותר והמונים מיהרו לגנות את המתקפה המילולית והמכוערת. האמת, קשה להאשים את אותה גברת בסרטון לאור מה שנכתב לעיל, גם אם לא יתברר שהיא לוקה בנפשה. אפשר להבין אותה, וזה מאוד ברור למה היא תחשוב שכל חרדי מצוי באוטובוס שייך לכת שגוזלת את זכויות האזרחים במדינת ישראל. דמיינו שאותה דמוניזציה היתה נעשית כלפי ערבים  - האלימות כלפיהם היתה חוגגת.  

לאחרונה יש עליהום גדול סביב ערוץ 14, ולמרות נתוני הרייטינג המרשימים למדי שלו, המתנגדים גוברים. לטענתם, מדובר בערוץ עם תוכן מסית, ומדובר במיצג מסוכן כיון שלמסך הגדול בסלון שלנו יש משמעות וחלק בלתי נפרד בעיצוב דעת הקהל בקרב האוכולוסייה. אז אולי באמת כדאי לשם שינוי להצדיק את אותה אישה ולהאשים רק את מי שהקפידו בחודשים האחרונים להאכיל אותה בשנאה יוקדת. כל אותם אלו שמדווחים באולפנים, בפנים חמורות סבר, על "הסתה נגד סרן חרדי בצה"ל. בואו, אתם תדלקתם, אתם המאסתם, אתם שתקתם ואתם אלו שהחלטתם לקפוץ ראש לבריכת השנאה הזאת במסווה של איזון ומיינסטרימיות. 

להלן ההשלכות.