גם דתיים על הרצף מגיעים לסדנאות מיניות לדתל"שים

יוצאים בשאלה מתמודדים עם אתגרים רבים - בין השאר, כיצד להתייחס למיניות ואינטימיות. בריאיון לחדשות כיפה מסבירה מנחת סדנת מיניות מה הקושי הכי בולט, ולמה החינוך המיני הדתי לא מספיק | ותתפלאו - יש גם דתיים שמגיעים לסדנאות

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 08/06/23 20:53 יט בסיון התשפג

גם דתיים על הרצף מגיעים לסדנאות מיניות לדתל"שים
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מועדון "העגלות הריקות", הוא ארגון שמנסה לתת מענה לציבור היוצאים בשאלה. בעוד למגזר החרדי יש מספר עמותות ייעודיות, מועדון העגלות הריקות פתוח לכלל הדתיים לשעבר - גם אלו שיצאו מהציבור הדתי לאומי. בקרוב, יפתח המועדון סדנה (נוספת) למיניות ואינטימיות, ובראיון לחדשות כיפה מספרת מנחת הסדנה, מורן נקר - מי הם המשתתפים, ומדוע דתיים לאומיים לשעבר צריכים בכלל סדנאות כאלה: ""אם בכלל היה שיח בציבור הדתי, הוא היה מחויב הלכתית ולקודים תרבותיים".

לא רק דתל"שים: "מצאו את עצמם פתאום בעולם אחר לחלוטין"

באופן מפתיע, מספרת מורן, לסדנאות לא מגיעים דתל"שים בלבד: "אנחנו רואים בסדנאות יוצאי הציבור החרדי ויוצאי הציבור הדתי - וגם דתיי רצף", היא מספרת. "מה שמייחד את כל מי שמגיע זה שאלו אנשים שחיו במסגרת הדתית רוב חייהם וברגע שהם החליטו לחרוג ממנה באיזה אופן בהקשר של זוגיות, יחסים ואינטימיות מצאו את עצמם פתאום בעולם אחר לחלוטין מהקודים התרבותיים והחינוך שקיבלו. וזה פער גדול וקשה". 

סדנאות מיניות לדתל"שים

סדנאות מיניות לדתל"שים צילום: ללא

"זה אתגר מאוד גדול לקיים שיח עם המגדר השני אחרי שחיינו בהפרדה"

אחד מהקשיים המרכזיים שמעלים המשתתפים, מסבירה נקר, נוגע לחיים בחברה מעורבת. "יש קושי מאוד גדול סביב שיח מעורב מגדרית, לכן כל הסדנאות באיזון מגדרי", לדבריה: "זה אתגר מאוד גדול לקיים שיח אינטימי ורגשי עם המגדר השני אחרי שכל החיים חיינו בהפרדה", אומרת מורן.

יחד עם זאת, בציבור הדתי לאומי מנסים בשנים האחרונות להגביר ולשפר את השיח על מיניות בריאה ואינטימיות, אולם נקר מסבירה שגם אם מתקיים שיח כזה - הוא לא נותן מענה למי שיוצא בשאלה: "כשאתה דתי יש גבולות גזרה מאוד ברורים והנחיות חיצוניות - בספר, בשו"ת. כשבחרת לחיות בלי ההנחיות החיצוניות צריך למצוא הנחיות פנימיות וזה מאוד קשה. כדי למצוא את הגבולות של כל אחד", אומרת מורן, ומסכמת: "אם בכלל היה שיח בציבור הדתי, הוא היה מחויב הלכתית ולקודים תרבותיים".