מלחמה באירופה

כוננות בקהילות היהודיות באוקראינה: "אנשים עלולים לאבד הכל"

הרב משה אסמן שמכהן כרב הראשי לאוקראינה עדכן במצב בדרום המדינה - שמוצפת במים בשל פיצוץ של סכר: "אנשים עלולים לאבד את כל מה שיש להם. "נקלוט את מי שמעוניין בקורת גג עד שיתברר המצב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/23 13:04 יז בסיון התשפג

כוננות בקהילות היהודיות באוקראינה: "אנשים עלולים לאבד הכל"
הגשר באוקראינה, צילום: shutterstock

סכר מרכזי באוקראינה, סכר נובה קחובקה שעל נהר הדניפרו פוצץ הלילה (ג'), לא ברור על ידי מי מהצדדים הלוחמים - רוסיה או אוקראינה. בשעות האחרונות כמויות מים אדירות מתפשטות בדרום אוקראינה ומעמידות יישובים רבים בסכנת הצפה, כשהיישובים הסמוכים לסכר כבר הוצפו לחלוטין, והרשויות המקומיות הורו לתושבים להתפנות מבתיהם. על פי הדיווחים - בעיירה הסמוכה לסכר גובה המים הגיעה כבר לעשרה מטרים.

כאמור, גורמים אוקראינים ורוסיים הטיחו האשמות הדדיות בפיצוץ, שנגרם בשעות הלילה. מתיעודים שהופצו ניתן לראות כיצד לאחר סדרה של פיצוצים מתחילים המים להתפרץ מתוך הסדקים בסכר, שנועד בין השאר לסייע בתפעול תחנת כוח סמוכה ולספק מים לחצי האי קרים. 

"נקלוט את מי שמעוניין בקורת גג עד שיתברר המצב"

הרב משה ראובן אסמן, הרב הראשי לאוקראינה, אמר כי, "חדשות קשות הבוקר מדרום אוקראינה. טרוריסטים רוסים הפציצו את סכר נובה קחובקה, זהו אסון אקולוגי",  לדבריו הרב אסמן, "מקומות רבים כבר מוצפים, אנשים עלולים לאבד את כל מה שיש להם".

הרב סיפר כי הוא מנסה לסייע לקהילות היהודיות באזור ההצפה: "אני עומד בקשר כעת עם הקהילות היהודיות באזור ההצפות כדי לראות כיצד אפשר לעזור. אנחנו נערכים לקלוט בכפר היהודי 'אנטווקה' את כל מי שמעוניין בקורת גג עד שיתברר המצב".

הרב משה אסמן, הרב הראשי לאוקראינה

הרב משה אסמן, הרב הראשי לאוקראינה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" מסרה כי היא עוקבת מקרוב אחר ההתרחשויות המסוכנות בדרום אוקראינה ונערכת לסיוע רחב היקף. הפדרציה עומדת בקשר ישיר עם השלטונות ועם הקהילות היהודיות בחרסון ובמורד הנהר - באזור שאמור להישטף בשל פיצוץ הסכר. 

הרב יוסי וולף שליח חב"ד ורב העיר חרסון אומר: "אנו עובדים במלוא המרץ ודואגים בסיוע הפדרציה להגיע לכל אותם יהודים מתגוררים על גדת הנהר ולחלץ אותם לחלק הגבוה של העיר כדי שלא יהיו בסכנת חיים. אנו בודקים גם היכן מתגוררים יהודים בודדים בכפרים הקטנים באזור כדי לחלץ גם אותם".