בחירות לרבנות הראשית

"לא יכולה להיות ועדה ללא נשים": מגעים לפגישה בין הרב אריאל ליו"ר אמונה

למרות הביקורת על ההחלטה שלא לכלול נשים בוועדה של הרב אריאל, בתנועת "אמונה" פנו לרב בבקשה להיפגש: "לא מקבלים החלטות עלינו - בלעדינו. יש נשים למדניות אורתודוקסיות ציוניות-דתית בולטות מאוד ואני מצפה לראות אותן בוועדה הזו"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 31/05/23 16:10 יא בסיון התשפג

"לא יכולה להיות ועדה ללא נשים": מגעים לפגישה בין הרב אריאל ליו"ר אמונה
הרב אריאל ויפעת סלע, צילום: CC BY-SA 4.0 Debbie Zimelman, דוד שטיין

סערת אי הייצוג הנשי בוועדה: הבחירות לרבנות הראשית מתקרבות, והיום (ד') התפרסמה רשימת הרבנים שנבחרו לכהן בוועדת הרב יעקב אריאל. הוועדה תתכנס ביום ראשון ותכריע בזהותו של המועמד שיוצג להתמודדות על משרת הרב הראשי האשכנזי. בוועדה נבחרו לכהן רק רבנים ואין בה רבניות - מהלך שגרר ביקורת מצד ארגון "אמונה" - שלא מסתפקים בדיבורים ופונים לרב אריאל בבקשה להיפגש.

"הרב אריאל פועל בפורום תקנה בשותפות מלאה עם נשים. צריכה להיות תוצאה לפגישה"

יפעת סלע, יושב ראש "אמונה - ארגון האישה הדתית לאומית", אומרת בראיון ל"חדשות כיפה" כי לא ייתכן שולחן קבלת החלטות בציונות הדתית שלא יהיו בו נשים. "אנחנו מבקשים להפגש עם הרב ועם מקבלי ההחלטות. נעשים כרגע נסיונות לקיים פגישה כזאת על מנת שתכנס לוועדה נציגות נשים. הרב אריאל אמר שמדובר בוועדת רבנים, בסופו של דבר מדובר בוועדה בחירה וראוי שיהיו שם גם נשים. אנחנו מכירים ומעריכים את הרב אריאל ובטוחים שהוא ישקול את הדברים".

היא מדגישה כי בתחומים אחרים הרב אריאל פועל בשותפות עם נשים וכי יש לה הערכה רבה אליו. "ניקח כדוגמא את פעילותו של הרב אריאל בפורום תקנה - יש בו גם גברים וגם נשים בשותפות". כאמור, באמונה פנו לרב - וסלע רוצה תוצאות. "אני מאמינה שנפגש ונוכל להביע את דעתנו. אני מדגישה שהבעת הדעה שלנו לא מספיקה, בסופו של דבר צריכה להיות תוצאה. הכל יבחן במעשים".

בגוף הבוחר יש גם נשים וגם חילונים. "אנחנו מדברים בתוך הבית"

הרב אריאל ענה שבגוף הבוחר יש גם נשים וגם חילונים.

"מדובר בהליכים נפרדים. כרגע הדיון הוא על הציונות דתית ומדובר בוועדה שבוחרת את נציג הציונות הדתית. לא יכולה להיות ועדה ללא נשים. אנחנו מדברים בתוך הבית, מתוך הערכה. נאמנים פצעי אוהב. לא מקבלים החלטות עלינו - בלעדינו. הציונות הדתית עשתה כברת דרך, בעזרת אמונה, ואני בטוחה שאני מבטאת גם קול של גברים שרוצים לראות נשים בוועדה. יש נשים למדניות אורתודוקסיות ציוניות-דתית בולטות מאוד ואני מצפה לראות אותן בוועדה הזו".

כזכור, אחרי פרסום רשימת הרבנים שיישבו בוועדה לבחירת הרב הראשי האשכנזי, קם קול מחאה על הדרת הנשים משולחן הוועדה, תנועת אמונה קראה לצרף נשים לוועדה והתבטאה נגד המהלך "ועדת רבנים שבוחרת מועמד לרבנות הראשית לישראל ללא ייצוג ראוי של המגדר הנשי אינה ראויה ופוגעת פגיעה אנושה בציבור הנשים במגזר הדתי לאומי. אין מדובר כאן במראית עין בלבד, אלא שאלה מהותית על מקומן של הנשים בחברה שלנו ויכולת ההשפעה שלהן על העולם הדתי וההלכתי".

המצב בו קולן של נשים אינו נשמע בתהליך בחירת המועמד אינו קביל

גם ארגון רבני בית הלל הצטרף לקריאה, "מפלגת הציונות הדתית הקימה ועדת רבנים לבחירת מועמדה למשרת הרב הראשי, ואין בה אף רבנית. כיצד זה יתכן? האם נשים אינן חלק מהעם? האם נשים אינן זכאיות לשותפות בשירותי הדת? האם נשים לא מושפעות מזהות הרבנים הראשיים?", כתבו בארגון.