עמית סגל מכריז מהפך: האופוזיציה שברה ימינה - הקואליציה שמאלה

בטורו השבועי מסביר הפרשן הפוליטי הבכיר כי התקציב הנוכחי מדגיש מגמות עומק שהתרחשו בעשור האחרון בפוליטיקה הישראלית. "יתד נאמן ציטט מהדיון בהרחבה את זהבה גלאון" נזכר סגל | וגם: איך זה קשור לממשלה הקודמת

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/05/23 12:03 ה בסיון התשפג

עמית סגל מכריז מהפך: האופוזיציה שברה ימינה - הקואליציה שמאלה
עמית סגל, עולמות הפוכים, צילום: Hadas Parush/Flash90

עולמות הפוכים: השבוע עבר תקציב המדינה, אך עוד קודם לכן קדמה לו סערת "קרן הארנונה". בטורו השבועי ב"ידיעות אחרונות" מסביר עמית סגל כי בתקציב הנוכחי נפל דבר משמעותי: "המאבק של מפלגות המרכז שמאל נגד מה שנתפס בעיקר כחלוקת כספי תל אביב ובנותיה לערים חלשות יותר משלים מהלך ארוך שנים של הצרחה בין הימין והשמאל, כך שכל צד אימץ את המדיניות הכלכלית של הצד השני" הוא כותב. 

סגל נזכר בשני אירועים מרכזיים שממחישים את התיאוריה. הראשונה הייתה ב-2003 אז אמר חיים רמון מהעבודה על שר האוצר נתניהו כי "צריך ללמוד מהם. כמה שהם דופקים יותר חזק את המצביעים שלהם, ככה הם מרוויחים מנדטים". האירוע השני בו נזכר סגל, קרה ערב הבחירות האחרונות, אז עמד נתניהו במצודת זאב בתל אביב, התרשם מהפיתוח המואץ של העיר ואמר: "כל זה קרה בזמן הליכוד אבל אף אחד שם לא מצביע לי". 

חיים רמון

חיים רמון, "צריך ללמוד מהם".צילום: Uri Lenz / FLASH90

זה עוד כלום לעומת המתרחש בליכוד

"המסקרן הוא שהשבירה ימינה של מפלגות האופוזיציה מתרחשת במקביל לשבירה פראית שמאלה של מפלגות הקואליציה" כותב סגל ומסביר: "על ש"ס ויהדות התורה מיותר להרחיב את הדיבור, אבל עוצמה יהודית של בן־גביר שואבת את כוחה מהשכבות החלשות בחברה היהודית ומשמיעה רטוריקה כלכלית שמאלית".

הליכוד

הליכוד, שבר שמאלה. צילום: Gili Yaari/Flash90

בהקשר זה מסביר סגל, הליכוד הלך רחוק עוד יותר: "זה עוד כלום לעומת המתרחש בליכוד, שחבריו עשו מאמצים כנים בוועדות לסכל כל יוזמה של משרד האוצר לייעול המגזר הציבורי ושיפור התחרות. נתניהו, הקפיטליסט בראשי ממשלות ישראל, נותר כמעט לבד בליכוד. זה וגם הסערות מסביב הובילו אותו להפחתה בזמן שהוא מקדיש לעיסוק הכלכלי".

בוחריהם נמצאים כבר מזמן בימין הכלכלי

ואיך כל זה קשור לממשלה הקודמת? סגל מסביר כי כבר אז היה ניתן להבחין בבירור בהיפוך המגמות: "כאשר ליברמן, בשבתו כשר האוצר, העביר חוק הסדרים מהימניים שנראו במקומותינו, לקול שתיקתם הכמעט מוחלטת של נציגי הסוציאל־דמוקרטיה בממשלה. לכאורה, כדי לא להפיל את קואליציית השינוי, בפועל - כי בוחריהם נמצאים כבר מזמן בימין הכלכלי".