דרמה באסותא: חשש שילד שנולד בהפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא

עוד חשש למחדל בבית החולים אסותא, והפעם בסניף ברמת החייל. משרד הבריאות מעדכן כי נפתחה חקירה בעניין חשש כי תינוק שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאביו

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 18/05/23 23:16 כז באייר התשפג

דרמה באסותא: חשש שילד שנולד בהפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא
לא תואם גנטית, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

המחדל הבא: משרד הבריאות עדכן הערב (ה') כי הוא בודק חשש לאירוע חריג באסותא רמת החייל, ביחידה להפריה חוץ גופית. התקבל מידע שנבדק כעת על ידי  משרד הבריאות על מקרה שבו עולה חשש כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא. ההורים עודכנו במקרה.

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון נודע כי אישה, שאז הייתה בשבועות המתקדמים להריונה, גילתה בבדיקות גנטיות כי העוברית ברחמה לא תואמת גנטית לה או לבן זוגה, זאת לאחר שעברו סדרת טיפולי פוריות בבית החולים אסותא בראשון לציון. המקרה סוקר בהרחבה, ולבסוף קבעו שופטי בית המשפט העליון בחודש מרץ האחרון כי הנשים הטוענות לאמהות ביולוגית על אותה תינוקת שנולדה להורים שאינם שלה, לא יוכלו לבצע בדיקות גנטיות על מנת לברר האם יש קשר בינם לבין התינוקת. התינוקת, שזכתה לשם סופיה, סבלה ממום לבבי קשה ועברה צנתור בהצלחה. 

יממה לאחר לידתה, פסק הרב הראשי האשכנזי, הרב דוד לאו, את גורלה ההלכתי של התינוקת. על פיו, יש לראות באם הפונדקאית שיולדת את הוולד כאם הביולוגית. "אם כן, בנדון דידן האם היולדת בשעטו"מ היא האמא של הבת על פי ההלכה". עוד מציין הרב הראשי בתשובתו כי במקרה של פונדקאות עולה שאלה נוספת של יוחסין, על כן יש צורך להמשיך לבדוק ולחפש מי הם ההורים שעשו את ההפריה, על מנת למנוע בעתיד חשש של נישואי אח ואחות. בסיום תשובתו קורא הרב הראשי להיעזר בנושאי הפריה חוץ גופית רק במכונים שפועלים על פי הנחיות הרבנות הראשית בהם יש השגחה ופיקוח מתמידים, וזאת בכדי למנוע תקלות מעין אלו.