"שוברים את הכלים": הוועדה האחראית לתקצוב תקפה את האוניברסיטאות

בכירי הסגל באוניברסיטאות הגדולות הכריזו על שביתה - הוועדה לתכנון ותקצוב מגיבה לראשונה, קוראת לצדדים למשא ומתן ותוקפת: "צר לנו שנציגות הסגל האקדמי בחרה לשבור את הכלים באופן חד צדדי ולפגוע בציבור הסטודנטים ללא הצדקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/05/23 18:04 כז באייר התשפג

"שוברים את הכלים": הוועדה האחראית לתקצוב תקפה את האוניברסיטאות
סטודנטים, אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

לאחר שהסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות הגדולות, הודיע כי החל מיום ראשון הקרוב, ישבית את הלימודים, בשל חוסר שביעות רצונם משכרם, הוועדה לתכנון ותקצוב  פנתה לצדדים בבקשה לשוב ולהתדיין על מנת למצוא פתרונות.

הוועדה לתכנון ולתקצוב, ידועה בראשי התיבות ות"ת, ופועלת במסגרת המועצה להשכלה גובהה (המל"ג). הוועדה אחראית על על חלוקת תקציב המדינה המוקדש להשכלה גבוהה בין המכללות והאקדמיות בישראל.

"צר לנו שנציגות הסגל האקדמי הבכיר בחרה 'לשבור את הכלים'"

כאמור, הוועדה לתכנון ותקצוב החליטה לקחת על עצמה חלק בקידום המשא ומתן והציעה יוזמות וניסיונות גישור לקשיים שהועלו, "צר לנו שנציגות הסגל האקדמי בחרה לשבור את הכלים באופן חד צדדי ולפגוע בציבור הסטודנטים ללא הצדקה".

הועדה מסרה כי היא, "רואה חשיבות רבה בקידום הסכם השכר של הסגל האקדמי הבכיר, באופן שיהלום את עקרונות המסגרת שנקבעו בהסכם הכללי במשק". והאשימה: "לצערנו האמירות של נציגי הסגל היו עמומות ומסויגות לאורך כל המשא ומתן ולא נענו באופן ענייני להצעות המפורטות שהועלו בפניהם".

נציגי הוועדה ציינו כי בשבועות האחרונים מתקיים משא ומתן מואץ בין הצדדים ואף נראה כי חלה התקדמות, "יצוין כי בדומה להסכמי שכר קודמים שנחתמו במשק, וכמקובל במערכות ההשכלה המפותחות בעולם, חלק מתוספת השכר תינתן באופן רוחבי, זאת לצד התייחסות לרכיבים שונים של תמרוץ כגון: שיפור איכות ההוראה והמצוינות במערכת, עדכון מודלים קיימים ועוד", הסבירו חברי הוועדה. "בכל מקרה, הובהר מספר פעמים כי הוועדה פתוחה לכל ביקורת ושיח ענייני על ההצעות שהועברו".

אוניברסיטת בן גוריון, הסגל האקדמי הבכיר משבית את הלימודים.

אוניברסיטת בן גוריון, הסגל האקדמי הבכיר משבית את הלימודים. צילום: CC BY-SA 3.0 Daniel Baránek

הוועדה לתכנון ותקצוב יצאה בקריאה חוזרת  לכל הצדדים לשוב לשולחן הדיונים במטרה לגבש הסכם: "שייטיב עם כל הצדדים וימנע פגיעה מיותרת במערכת ההשכלה הגבוהה ובציבור הסטודנטים", לדבריהם.

"נדמה כי הצד השני מושך את הזמן ואינו מעוניין באמת להגיע להסכם"

ההחלטה להשבית את הלימודים הגיעה בשל כך שלטענת אנשי הסגל הבכירים, הסכם שכר חדש טרם הוצע להם ושכרם ממשיך להישחק. לטענתם, משרד האוצר, המועצה להשכלה גבוהה וועד ראשי האוניברסיטאות לא מקבלים את הדרישה להסכם שכר חדש.

"ההסכם הקיבוצי שלנו הסתיים בסוף שנת 2019, ומאז שכר המרצים נשחק בשיעור משמעותי" מסבירה פרופ' ענת זעירא, יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי, "למעלה משנה וחצי אנו מקיימים משא ומתן על חידוש הסכם השכר, אבל למרות שאנחנו מגיעים למו"מ בלב פתוח ונפש חפצה ומציעים פתרונות - נדמה כי הצד השני, ובעיקר וועד ראשי האוניברסיטאות, מושך את הזמן, מקיים דיוני סרק, מתבצר בעמדתו ואינו מעוניין באמת להגיע להסכם".