בחירות לרבנות הראשית

הרב שטרן: "הרבנים הספרדים הציוניים הם הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות"

רבה הראשי של ירושלים בראיון על הבחירות המתקרבות לרבנות הראשית לישראל | שתי הנקודות המרכזיות בדמותו של רב ראשי אידיאלי, הציבור שנושא עיניים לרבנות ותלמידי החכמים שלא יכולים להתקדם בגלל הפוליטיקה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 16/05/23 21:43 כה באייר התשפג

הרב שטרן: "הרבנים הספרדים הציוניים הם הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות"
הרב אריה שטרן, צילום: כיפה

לכבוד יום ירושלים ה-56 הרב אריה שטרן בראיון מיוחד ל"חדשות כיפה". אחת הסוגיות העיקריות שעולות בראיון היא סוגיית הבחירות לרבנות הראשית שייערכו אחרי תשעה באב, והרב שטרן מצביע על דמותו של רב ראשי בעיניו. הוא מסביר מדוע הרבנים הספרדים הציוניים הם בעיניו המגזר הרבני הכי מקופח ומוחה כנגד התנהלותה ש"ס. הראיון המלא לכבוד יום ירושלים יעלה ביום שישי.

שתי הנקודות המרכזיות בדמותו של הרב הראשי: תלמיד חכם ומחובר לציבור שנושא אליו עיניים

הרב שטרן מצייר בעיניי רוחו את דמותו של רב ראשי אידיאלי, והוא מתאר את שתי הנקודות המרכזיות בעיניו. "קודם כל הוא צריך להיות תלמיד חכם, זה הדבר הראשון שרב צריך להיות. גדול בתורה בצורה כזו שאפשר להגיד שהוא גדול בתורה בפה מלא". זו נקודת המוצא מבחינתו של הרב. לאחר מכן מסביר הרב שטרן כי הרב הראשי מחוייב להיות מחובר לציבור שנושא אליו עיניים. "הדבר השני זה צריך להיות רב שמזדהה עם הציבור שלו".

הרבנים הראשיים

הרבנים הראשיים | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעיניי הרב, הציבור שנושא עיניים לרב הראשי הם המסורתיים והציבור הדתי-לאומי. "צריך לזכור שנטורי קרתא וחסידי סאטמר לא מתעניינים יותר מדי ברבנות, אבל יש אוכלוסיות שהרבנות הראשית זה אצלם גורם חשוב. לא החרדים ולא החילונים המובהקים". הנקודה הזו מהותית בעיניי הרב שטרן: "לא יכול להיות שיהיו רבנים שאינם מזדהים עם הציבור הזה. צריך לדאוג שהרב הראשי שייבחר יזדהה עם הערכים של הציבור הזה בצורה משמעותית".

"רבנות זה מעורבות עם ציבור, זה לא לשבת ללמוד בעיון סוגיה בגמרא או בפוסקים אלא זה דורש עיון וידיעה ולימוד"

החיבור לציבור משמעותי בעיניי הרב שטרן. "רב צריך להיות עם הציבור, וחשוב שהוא יהיה גם רב עם ניסיון עם הציבור ולא מישהו שנמצא באיזו מצודת שן. רבנות זה מעורבות עם ציבור, זה לא לשבת ללמוד בעיון סוגיה בגמרא או בפוסקים", הוא מדגיש.

הרב שטרן לא חוסך ביקורת מהציבור החרדי, שלדבריו רואה ברבנות רק ג'ובים: "יש חוגים, כמו נגיד החרדים, שהם יהודים טובים אבל אצלם הרבנות הראשית זה התעניינות בג'ובים, התעניינות בדברים פרסונליים של כל מיני אנשים. הם לא מסתכלים על הרבנות הראשית כאחראית ההוראה בהלכות ומנהגים שקשורים לענייני יהדות והלכה בכלל במדינת ישראל. אנחנו צריכים אדם שכל ימיו חי באווירה שהרבנות זה הכוח המוביל".

הלל ביום העצמאות: "ברוך ה' כבר עזבנו את הוויכוח המשונה הזה"

הרב שטרן מסביר אילו בעיות יכולים ליצור רבנים שאינם מחוברים לציבור שרואה ברבנות הראשית כגורם חשוב. "יש את הדוגמא של הלל ביום העצמאות. היום אני חושב שברוך ה' כבר עזבנו את הוויכוח המשונה הזה. זה דבר שצריך להיות זה מובן מאליו, צריך להיות מישהו שזורם עם העניין הזה. הלל ביום העצמאות זה דבר שצריך להיות ברור, מתוך אהבה וחיבה, לדעת שמדינת ישראל שהיא לא מדינה כל המדינות".

יום העצמאות

יום העצמאות בכותל המערבי | צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הוא ממשיך: "'ארץ אשר ה' אלהיך דרש אתה תמיד עיני ה' אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה', עיניי ה' אלקיך בה! זה בכלל משהו אחר, ברמה אחרת! זה נובע מהעניין המיוחד של משמעות מדינת ישראל בארץ ישראל, זה לא מסגרת מנהלית. אסור להתחמק מהאמירות הללו, יש לנו תפקיד להגיע לריבונות לאומית עם זהות יהודית אמיתית. אסור להסכים לשום התחמקות".

"אני קצת אומר את זה בכעס, כי לי יש את התלמידים, גדולי תורה מובהקים שלא יכולים להגיע לשום תפקיד ותמיד עוצרים אותם וחוסמים אותם"

כשעוברים לדבר על הסוגיות שקשורות בבחירות הקרובות, הרב שטרן מסביר בתחילה: "הפוליטיקה מתערבת לא לטובה. אני אומר את זה בגאווה ובגאון: אנחנו גידלנו תלמידי חכמים מהשורה הראשונה, תלמידי חכמים מובהקים שיש להם כוחות תורניים מצויינים והבנה טובה בעניינים של ציבור. לצערי אפילו לא מנסים להגיע אליהם ובכלל לא מתעניינים".

ישיבת מרכז הרב

ישיבת מרכז הרב | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כדוגמא, הרב מסביר את הטרגדיה של עולם הרבנות הספרדי הציוני: "יש היום את ש"ס, וש"ס ממילא קובעת. אני ברוך ה' לימדתי בישיבות, בישיבת 'מרכז הרב' בעיקר, ואני יכול לומר שגידלנו תלמידי חכמים גדולים וחשובים, גדולי תורה מאין אלה. תלמידי החכמים הספרדים הם היום הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות מפני שהם נמצאים במסגרת של 'מרכז הרב' ולא עם ש"ס, ולכן כשבוחרים רב שצריך להיות ספרדי - תמיד ברור שזה יהיה ספרדי מש"ס".

צפו בדברים של הרב שטרן על הרבנים הספרדים הציוניים:

לדבריו, "עשרות שנים המצב הוא כזה. אני קצת אומר את זה בכעס, כי לי יש את התלמידים, גדולי תורה מובהקים שלא יכולים להגיע לשום תפקיד ותמיד עוצרים אותם וחוסמים אותם. גם לגביי איזו מלחמה הייתה, ועוד אני הייתי אשכנזי אז זו בחינה אחרת. אבל הרבנים הספרדים הציוניים - אין להם סיכוי בכלל להתקדם, זה דבר נורא. כל זה בזמן שתלמידי חכמים חלשים מהם כבר מזמן מכהנים בתפקידים גדולים. לא חושבים על הדברים האלה בצורה רחבה ומתאימה".

"עוד אחד מהבנים של הרב עובדיה, ודאי הוא מועמד טבעי לרבנות, מה זה?"

כשאני שואל את הרב שטרן על הדיל של מפלגת הציונות הדתית עם ש"ס על הרב האשכנזי הוא מדבר מדם ליבו: "אי אפשר להגיע לידיי הסכמים כי כל הסכם כזה אומר שש"ס לעולם תהיה ברבנות הספרדית. נקודה. עוד אחד מהבנים של הרב עובדיה, ודאי הוא מועמד טבעי לרבנות, מה זה? זו המציאות באופן קבוע". פתרונות אין לו: "הפתרון של הבעיה הזו רק בפוליטיקה. הפוליטיקה חוסמת את הרבנים הללו. תוך כדי שאני מדבר עולים לי בראש שמות. יש לי תלמידים שלא יכולים לזוז פה פסיעה ולאף אחד לא אכפת".

הרב עובדיה יוסף זצ"ל, גם הוא היה תומך ברב מלמד

הרב עובדיה יוסף | Yoav Ari Dudkevitch/FLASH90

הרב רוצה להרים מפה קריאה למנהיגי הציבור?

"באמת צריכה לצאת. אבל שומעים לקריאה? המציאות הזו שאני מתאר היא קיימת, מדובר בעוול אמיתי. אנשים שנפגעים באופן מסודר, רצוף ושיטתי. אז קראתי, הם יודעים את זה. בכירי הרבנים של הציונות הדתית כבר התרגלו לזה, אבל הם ממורמרים מאוד מהסוגיה הזו. אני קרוב אליהם ואלו התחושות".