"זה לא יום דתי" יועז הנדל עורך מצעד מקביל: "רוצה לשחרר מחדש את ירושלים"

לקראת יום ירושלים וצעדת הדגלים, מארגן השר לשעבר צעדה "לציבור היותר ליברלי: חילונים, צעירים, נשים" במטרה להשיב לצעדה אופי שונה: "יום ירושלים בעצם הפך ליום של הזרם החרד"לי"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 14/05/23 15:57 כג באייר התשפג

יועז הנדל עורך מצעד מקביל: "רוצה לשחרר מחדש את ירושלים"
יועז הנדל, מארגן צעדה מקבילה, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

לקראת יום ירושלים: בציונות הדתית נערכים לקראת מצעד הדגלים שייערך ביום ירושלים ביום חמישי הקרוב. מי שעוד נערך למצעד הוא השר לשעבר יועז הנדל שמארגן צעדה מקבילה המנסה להביא לירושלים ציבורים אחרים. בריאיון ל"חדשות כיפה", אומר הנדל כי: "יום ירושלים בעצם הפך להיות ליום של הציונות הדתית, ליתר דיוק ליום של הזרם החרד"לי בציונות הדתית ואני מרגיש לא בנוח עם המונופוליזם הזה".

למרות הדברים הללו, להנדל אין טענות כלפי הצועדים עצמם והוא מדגיש כי "זה לא אשמתם שהם צועדים ואחרים לא, אבל זה בהחלט הולך והופך מיום כלל ישראלי, ליום מגזרי מצומצם, אני מרגיש את זה כבר שנים". הנדל מתאר שחווה את השינויים שעבר המצעד, כשלפני מספר שנים הגיע עם ביתו לצעוד וסדרן במקום אמר להם כי הצעדה מתקיימת בהפרדה: "זה הזיה. אני לא מאשים אותם, אם באים בסוף רק כאלה שהולכים בהפרדה, אז אפשר להבין למה זה נהיה ככה".

"לא טוב היות הימין לבדו, במיוחד ביום ירושלים"

הנדל רואה קשר בין המצעד שהוא מארגן לבין ההפגנות בתקופה האחרונה: "אחד הדברים הטובים שקרו בארבעת החודשים האחרונים, זה שפתאום כולם רבים למי שייך הדגל ומי הולך עם יותר דגלים, שיח מאוד ציוני. תמיד חשבתי שלא טוב היות הימין לבדו, במיוחד ביום ירושלים".

ריקוד דגלים בשנה שעברה, במשטרה מתכוננים

ריקוד דגלים בשנה שעברה, חג של הציונות הדתית צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"אני רוצה לשחרר מחדש את ירושלים" אומר הנדל, "להפוך את יום ירושלים ליום של עם ישראל. אני עושה מצעד מקביל במובן הזה לא שאני נגד, לא כי אני בא להפריע למישהו, אלא כי הצעדה כיום היא בצבע מסוים של עמותה מסוימת שהיא עמותה חרדל"ית ואני בסוף מייצר צעדה לאנשים שהם לא שייכים לצבע הזה: חילונים, צעירים, נשים, אנשים שתופסים מעצמם ליברלים בשיח הפוליטי ואני רוצה שיבואו אנשי שמאל ציוני ואנשי מרכז" הוא אומר. 

"זה לא יום דתי, זה יום ציוני"

על השאלה מי הם האנשים שיבואו לצעדה ועד כמה ההיענות רחבה הוא אומר: "יש היענות, קבוצות הוואטסאפ מתמלאות, יש הרבה מאוד אנשים ויש קבוצות שאכפת להם מאוד מאחדות העם ומשם הם באים". הוא מוסיף: "פרסמו את זה גם בקבוצת אחים לנשק, באמת יש שם אנשים שמחפשים לא רק את ההתנגחות אלא גם את הביחד, הסיפור הזה של הדגל הוא עמוק ואני רוצה לקחת חלק בזה, לקחת בעלות על ירושלים".

ריקוד דגלים. ארכיון

ריקוד דגלים. ארכיון צילום: פלאש 90. נתי שוחט

הנדל מדגיש כי מהות היום קשורה באתוס הציוני ולא בזה הדתי. על הסיבות לכך שיום ירושלים הפך מזוהה עם הציונות הדתית דווקא, הוא אומר: "אני חושב שזה ביצה ותרנגולת, חלק זה כי לא באו מספיק אנשים מקבוצות אחרות, אז זה הפך להיות באופי דתי לאומי ואחרי זה הגיעה ההפרדה ואז גם שירים מותאמים לצועדים ואז גם בלי שירת נשים. אם לצורך העניין במצעד לא משמיעים את 'ירושלים של זהב', זאת בעיה".

"בסוף זה לא יום דתי, זה יום ציוני. מי שרוצה לראות ביום הזה את 'אתחלה דגאולה' ביום הזה, אחלה אני בעד. אבל בסוף זה יום שאנחנו השתמשנו בצבא שלנו, בתפיסה הציונית שאנחנו מגנים על עצמינו בכוחות עצמינו וחשוב לי להחזיר את החילונים לירושלים ולהחזיר את ירושלים לחיק הציונות".