דו"ח מבקר המדינה ממצאים מדאיגים: חוסר התאמה טכנולוגית ופרצות חמורות באבטחה

דו"ח מבקר המדינה בנושא סייבר פורסם היום, ואחת מהבעיות העולות מהנתונים היא משבר הדרכונים החמור. הדו"ח חושף פרצות באבטחה, אי התאמה טכנולוגית, וחוסר הערכות ל 3.6 מיליון תעודות זהות שיפוגו בשנתיים הקרובות

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/05/23 18:51 כה באייר התשפג

ממצאים מדאיגים: חוסר התאמה טכנולוגית ופרצות חמורות באבטחה
דרכון ותעודת זהות ישראלים, צילום: shutterstock

למרות עמדות הדרכונים החדשות שהוצבו במשרדי מנהל אוכלוסין בעיית הדרכונים רחוקה מלהיפתר, ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן חושף כשלים חמורים בנושא. היום (ג') התפרסם דו"ח המבקר בנושא סייבר,העוסק בין היתר במשבר הדרכונים. הממצאים מצביעים על עיכוב משמעותי בתכנית הממשלתית להעברת האוכלוסייה לתעודות זהות ביומטריות ודרכונים ביומטרים שיוצר עמוס על התורים, ופרצות אבטחה משמעותיות שמאפשרות לגורמי פשיעה וטרור להיכנס לארץ. אלה רק חלק מהבעיות העולות מהדו"ח החמור.

3.6 מיליון תעודות זהות יפוגו בשנתיים הקרובות

המעבר לדרכון ביומטרי החל כבר לפני עשור וב-2017 הפך לחובה, למרות זאת לפי הדו"ח כשליש מהאוכלוסייה בישראל מחזיקים בתעודות ובדרכונים הישנים והקלים לזיוף. מעבר לכך רק כאחוז מהאוכלוסייה משתמש בתעודות לצורך קבלת שירותים במערכת ההזדהות הלאומית, מה שהיה אחת ממטרות המעבר לתעודות חכמות, מטרה שהושקע בה 430 מיליון שקלים.

עוד עולה מהדו"ח שלשכות האוכלוסין מחזיקות במדפסות מיושנות שלא עומדות בקצב הביקוש הגדול, הביקוש שעלה משמעותית בשנות הקורונה צפוי לעלות משמעותית בשנתיים הקרובות כשתוקפן של 3.6 מיליון תעודות זהות אמור לפוג. העמדות שהוצבו בלשכות השונות נותנות מענה לבעלי תעודת זהות ביומטריות בלבד, מה שלא נותן מענה למילוני האזרחים בעלי התעודה הישנה ולכן מקל רק במעט על העומס.

על פי הדוח בשנת 2017 נקבע בחוק כי בתום הוראת השעה, המאגר הביומטרי יבוסס על תמונות פנים בלבד וטביעות האצבע שבו יימחקו, אולם התברר כי מערכת ההשוואה הביומטרית הקיימת אינה מתאימה לשם כך. בנוסף במערכת נמצאות מילוני תמונות באיכות ביומטרית, אך מערכת ההשוואה אינה כזאת, על כן החזקת המאגרים אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. רשות המאגר הביומטרי הלאומי פרסמה את השלב הראשון במכרז לרכישת מערכת השוואה ביומטרית המתאימה לשם כך. אך המערכת צפויה להיות מוטמעת לקראת הרבעון הרביעי בשנת 2024 כך לדברי משרד הפנים. הבעיות שעלו בדו"ח הביאו למאות ניסיונות כניסה לישראל באמצעות מסמכים מזויפים.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רשות האוכלוסין תגבש תכנית עבודה מפורטת

לאור כל הממצאים האלו ממליץ מבקר המדינה כי רשות האוכלוסין תפעל לתיקון הליקויים, וכי שר הפנים יוודא שנעשות פעולות לתיקון הליקויים בתחומים האמורים, ובכלל זאת יוודא כי ליקויים בתחום הביטחון וההגנה על המידע יתוקנו בתיאום עם הגורמים המקצועיים האמונים על כך.

עוד ממליץ המבקר שרשות האוכלוסין תגבש תוכנית עבודה מפורטת להתמודדות עם עומסים על לשכות הרשות, על בסיס נתונים בדבר הבקשות הצפויות לעומת יכולות הטיפול של הלשכות ותוודא שהפתרונות המתוכננים צפויים לתת מענה לבקשות מן הציבור, ברמת שירות מספקת. בכלל זה מומלץ כי תפעל לאחד את מועדי החידוש של שני מסמכי הזיהוי הביומטריים - תעודת זהות ודרכון. זאת על מנת להקל את העומסים העתידיים ולשפר את השירות לציבור באופן שיידרש להגיע פעם אחת בלבד לחידוש מסמכי הזיהוי.