ניסיתם לקבוע תור לחידוש דרכון? זאת הסיבה שלא הצלחתם

רשות האוכלוסין פרסמה הודעה בה היא מתייחסת לתופעה בה בוטים מוכרים תורים לחידוש דרכונים ומבהירה כי היא מטפלת בנושא: "נוטרו מספרי טלפון אליהם שויכו עשרות תורים והתורים נמחקו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/23 10:56 כב בניסן התשפג

ניסיתם לקבוע תור לחידוש דרכון?  זאת הסיבה שלא הצלחתם
צילום: shutterstock

מי מכם שניסה להוציא או לחדש דרכון בשנה האחרונה, גילה לחרדתו אפס תורים פנויים בחצי השנה הקרובה. בתוך כך, מסתבר שכתוצאה מפרק הזמן הבלתי סביר וחסר ההיגיון בהוצאת דרכון בכל אחת מלשכות משרד הפנים ברחבי הארץ, התפתח שוק שחור למכירת תורים פנויים למרבה במחיר. 

בעקבות התופעה, רשות האוכלוסין הוציאה היום (ב') הודעת הבהרה כי הם מטפלים בנושא. "הרשות מבהירה כי היא זיהתה את הסוגיה כבר לפני מספר שבועות ובעקבות כך, נוטרו מספרי טלפון אליהם שויכו עשרות תורים והתורים נמחקו. בפעולה זו, פינתה הרשות מעל 5,000 תורים לרשות הציבור. אנו ממשיכים לפעול לניטור המספרים ולטפל בנושא עד שימוגר".

"אתה רואה מספר אחד שהוזמנו ממנו 110 תורים, או יותר מ-60"

מנכ"ל רשות האוכלוסין, אייל סיסו, התייחס הבוקר  בראיון לכאן רשת ב' לתופעה וציין כי לפני החג בוטלו כ-5,000 תורים שהוזמנו לפי החשד על ידי בוטים למכירה. "למדתי מעובדים על התופעה. שהם ראו איך התורים נתפסים תוך דקות. זיהינו מספרים שתופסים אותם. אתה רואה מספר אחד שהוזמנו ממנו 110 תורים, או יותר מ-60. מחקנו כ-5,000 תורים לפני החג". 

עמדת לבידוק דרכון ביומטרי, אחת המשמעויות של המאגר

 צילום: Miriam Alster/FLASH90

"יש פער משמעותי של כמעט מיליון דרכונים שאנשים ממתינים להם"

סוסו הדגיש כי בעקבות התופעה, אין כמעט תורים לחצי שנה הקרובה לחידוש הדרכונים. "אם תנסה היום, כנראה שלא תמצא תור לחודשים הקרובים. אם תנסה ביום ראשון תמצא לימים-חודשים הקרובים, כי ככה עובדת המערכת. כשמסתכלים על המספרים הגדולים, תופעת המכירה לא מאוד גדולה". 

בסיום דבריו, אמר מנ"כל רשות האוכלוסין כי "יש פער משמעותי של כמעט מיליון דרכונים שאנשים ממתינים להם. ממה נובע הפער? לא רק הקורונה. גם העובדה שאנשים צריכים דרכונים ביומטריים והם צריכים להגיע פיזית. יש לנו 600 עובדים שמטפלים בזה. אנחנו נצא בתוכנית מסודרת בימים הקרובים שכוללת הוספת עובדים קטנה ושינויים טכנולוגיים. אני קורא לכולם לא לשלם כסף עבור תורים. נכנסנו חזק מאוד לעניין, עושים מאמץ לדאוג לטפל בו".