בפעם העשירית: בג"ץ דחה את החלטתו בעניין חאן אל אחמר

בג"ץ דן היום לראשונה בעתירה הנוכחית, בנושא פינוי המאחז הפלשתיני הבלתי חוקי חאן אל אח'מר, השוכן במישור אדומים. נציג המדינה טען כי אין התנגדות לעצם מימוש הצווים אלא לעיתוי ולאופן בו ימומשו, וכי הדבר כרוך בשיקולים מדיניים וביטחוניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/23 11:56 י באייר התשפג | עודכן בתאריך 01/05/23 12:46

בפעם העשירית: בג"ץ דחה את החלטתו בעניין חאן אל אחמר
חאן אל אחמר, צילום: Jamal Awad/Flash90

בג"ץ דן הבוקר (ב') בעתירת תנועת רגבים הדורשת לממש את צווי ההריסה שהוציאה המדינה בשנת 2009 לפינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל אחמר. הדיון התקיים בהרכב השופטים סולברג, גרוסקופף ושטיין, נקבע לאחר בקשת הדחיה התשיעית מצד המדינה. 

בדיון טען נציג המדינה, צחי הנגבי, ראש המטה לביטחון לאומי והיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אין התנגדות לעצם מימוש הצווים אלא לעיתוי ולאופן בו ימומשו, וכי הדבר כרוך בשיקולים מדיניים וביטחוניים. הנגבי הופיע בדיון באופן אישי והמדינה ביקשה כי טיעוניה יועברו בדלתיים סגורות. 

השופטים תהו בכמה זמן עוד מדובר ומה מבטיח שאכן יבוצעו הצווים כפי שהמדינה התחייבה לאורך השנים ולא ביצעה. ראש ההרכב השופט סולברג שאל, האם לדעת המדינה מדובר למעשה בעניין בלתי שפיט. השופט שטיין הקשה כיצד ניתן לדחות עתירה הדורשת לממש צווי הריסה, כשהמדינה למעשה לא מוכנה לתת שום תאריך לפינוי.

ח

ח'אן אל אחמר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהמלך הדיון, תושבי המאחז הבלתי חוקי הביעו אף הם התנגדות לקיום דיון חסוי. העותרת, תנועת רגבים, הסכימה לקיום דיון חסוי, אך ביקשה כי בית המשפט יתייחס לזכות הציבור לדעת אם הגורם המעכב את שלטון החוק מלממש את הצווים הוא מעורבות מדינות זרות. בתום הדיון החסוי קבע ההרכב כי פסק דין או החלטה תישלח לצדדים. 

נזכיר כי מדובר בדיון בעתירה השישית בסוגיית המאחז הממוקם במישור אדומים בצמוד לכביש ירושלים-המלח, כאשר כל העתירות הקודמות נמחקו בשל התחייבויות המדינה לאכוף את החוק ולפנות את המתחם, וכבר לפני כחמש שנים הוכשרו מגרשים לקליטת המפונים בג'אהלין מערב, על אדמות מדינה סמוך לאבו דיס. בנוסף, על פי טענות המדינה בוצעו צעדים רבים להגעה להסכמה עם תושבי המתחם. 

עו"ד אבי סגל המייצג את רגבים בעתירה מסר כי על אף שבאופן עקרוני נכון שבית המשפט לא יתערב בסוגיות מדיניות, "הרי שבמקרה בו המדינה נמענת במשך 15 שנים מלאכוף את החוק ובחסות מצב זה הרשות הפלשתינית ותושבי המתחם ממשיכים בהשתלטות על השטח, אין מנוס כי בית המשפט ישים סוף לסאגה ויקצוב לוח זמנים סביר למדינה לאכיפת החוק במקום".

"לא היה אף אחד מהכפר במשא ומתן"

אל מול הטענות בתגובת המדינה כי מתקיים "שיתוף תושבים ושיח" עם תושבי המתחם, חשפו אמש ברגבים כי מנהיג שבט הג'האלין במקום עיד אבו ח'מיס, מכריז בשורת ראיונות לתקשורת הפלשתינית כי אין ולא היה כל משא ומתן עם הרשויות: "לא היה אף אחד מהכפר במשא ומתן ולא היה אפילו ביקור מצד אישיות מקרב כוחות הכיבוש".