האיום על בית הכנסת של ר' אריה לוין ולוחמי המחתרות

בלב ירושלים שוכן בית כנסת היסטורי, ששימש את לוחמי הלח"י והאצ"ל ושמנציח את זכרם. בתקופה האחרונה עיריית ירושלים ובאי בית הכנסת נלחמים על שימורו של המקום, כנגד תכנית בניה חדשה שמאיימת על אופיו בית הכנסת הייחודי

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/23 08:16 י באייר התשפג

האיום על בית הכנסת של ר' אריה לוין ולוחמי המחתרות
בית כנסת אחדות ישראל, סליק מתחת לארון הקודש, צילום: יאיר ליברמן, CC BY-SA 4.0, ויקיפדיה

בית הכנסת "אחדות ישראל על שם עולי הגרדום", נמצא במרכזה של ירושלים, ליד בניין כלל, בחצר בית היתומים הספרדי הישן. בבית הכנסת נהג להתפלל רבי אריה לוין זצ"ל, המכונה "רב האסירים", וכיום רב בית הכנסת הוא נכדו הרב בנג'י לוין. בית הכנסת ששימש את לוחמי המחתרות, מנציח מאות לוחמי מחתרות האצ"ל והלח"י. בחודשים האחרונים מתחוללת סערה סביב תכנית בנייה חדשה, שעלולה לדעת המתנגדים לפגוע קשות באופיו הייחודי של המקום, כך חשף ניר חסון.

העירייה ומהנדס העיר מתנגדים

האמונים על בית הכנסת המיוחד הזה יצאו לאחרונה למאבק נגד תכנית חדשה שמאיימת, לטענתם, על אפיו של המקום, כך על פי הדיווח. מדובר בתוכנית בינוי של שני מגדלים בחצר המבנה ההיסטורי, שאושרו לבנייה לפני כחודשיים על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים. לא רק באי בית הכנסת ופעילי שימור מתנגדים לתכנית אלא גם העירייה ומהנדס העיר. 

לוח הזיכרון בבית הכנסת

לוח הזיכרון בבית הכנסת | צילום: deror_avi, ויקיפדיה, CC BY-SA 3.0

מגדלים בני עשרות קומות עם 60 יחידות דיור

בית הכנסת נמצא בתוך מבנה היסטורי בן למעלה מ-100 שנה שמוגדר כ"מונומנט לשימור", בית היתומים הספרדי. המגדלים החדשים,  ברחוב אגריפס ויפו, יהיו בני בגובה 24, ו- 10 קומות, כך על פי חסון. המגדלים יכללו 60 יחידות דיור להשכרה וכן דירות גדולות יותר, משרדים ועסקים. החשש של המתנגדים לבנייה היא שהמגדלים יאפילו על המבנה ההיסטורי. בנוסף על פי הדיווח של חסון, ישנם המתנגדים כי לטענתם אין בתכניות הבניה התייחסות לשימור בית הכנסת.