נתניהו הזכיר את חברו בטקס בהר הרצל: "הוא מת בזרועותיי"

טקס הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל נערך בהר הרצל בהשתתפות ראש הממשלה, הרמטכ"ל ונשיאת בית המשפט העליון. נתניהו הזכיר בנאומו את החיילים הנעדרים ודיבר על אחיו יוני ז"ל: "תמיכת העם נותנת לנו כוח להיאחז בחיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/04/23 12:05 ד באייר התשפג

נתניהו הזכיר את חברו בטקס בהר הרצל: "הוא מת בזרועותיי"
נתניהו, הזכיר את החיילים הנעדרים, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

טקס יום הזיכרון: הבוקר (ג') בשעה 11:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות לזכר חללי מערכות ישראל, בתום הצפירה החל הטקס הממלכתי בהר הרצל בהשתתפות ראש הממשלה, הרמטכ"ל, המפכ"ל ונשיאת בית המשפט העליון. בנאומו, הזכיר נתניהו את רס"ן בר פלח שנפל השנה בהיתקלות עם מחבלים וכן את אחיו יוני ז"ל.

"אחים אנחנו. תמיכת העם נותנת לנו כוח להיאחז בחיים ולהתגבר על אובדן אחים ובנים" אמר נתניהו, "משפחות השכול מצדן וגבורת הנפש שלהן מחזקות את רוח העם". נתניהו שיתף גם בשכול האישי שלו והזכיר גם את חבריו ליחידה שנפלו: "כלוחם ומפקד בסיירת מטכ"ל, איבדתי אחים לוחמים: זוהר ליניק מיהוד, חיים בן יונה מקיבוץ יחיעם ודוד בן חמו מבאר שבע שמת בזרועותיי. כעבור כמה שנים איבדתי את אחי הבכור יוני, שנפל בראש לוחמיו שנחלצו לשחרר את החטופים באנטבה".

צפירת יום הזיכרון, 2023

צפירת יום הזיכרון, 2023 צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"על כך קיבל יוני את אות המופת"

"התרגשתי אתמול לראות את האלוף יוסי בן-חנן, גיבור ישראל בעל עיטור העוז, ליד קברו של אחי. לפני 50 שנה, במלחמת יום הכיפורים, בקרבות ברמת הגולן, חילץ יוני את יוסי שנשאר פצוע בשטח, למרגלות המוצב הסורי תל שמס. על כך קיבל יוני את אות המופת. יוסי בא אתמול לקברו של יוני אחי, עם בתו – לה קרא יוני. 'צר לי עליך אחי יהונתן, נעמת לי מאוד'" אמר נתניהו.

"ביאליק כתב" הוסיף נתניהו: 'היה איש ואיננו'. אבל עבורנו, עבורנו המשפחות יקירינו תמיד איתנו. הם חיים בתוכנו, והם חיים בלב העם. וכולנו, כולנו חיים בזכותם. לאחינו הפצועים אני מאחל החלמה שלמה. צפיתי בהתרגשות בסרטון על קצין הצנחנים נדב וינברג, שנפצע קשה בפיגוע בעיר דוד לפני חודשיים. למרות הפציעה שלו, הוא חתר למגע, פגע במחבל, והציל את משפחתו. נדב היטלטל בין חיים ומוות. בבית החולים כאן, ביקרנו אותו, אבל בפלא הוא השתקם, וכשהוא הגיע למסדר של חייליו בכותל המערבי - הם הריעו לו ממושכות. הם הריעו לו כאחים, בלב ובנפש. 

נתניהו בטקס הזיכרון

נתניהו בטקס הזיכרון צילום: Marc Israel Sellem/POOL

נתניהו הזכיר את הנעדרים: "עמוד כאחים - ונשיב אותם"

"זאת הרוח האמיתית של העם שלנו. יחד נעמוד כאחים - ונשיב את אחינו אורון, הדר, אברה והישאם. יחד נעמוד כאחים - ונבטיח את עצמאותנו מדור לדור. יחד נעמוד כאחים, ונרכין ראשנו בהוקרה אין קץ לגבורת הנופלים, ולתעצומות הנפש של משפחותיהם. יהי זכרם הקדוש של אחינו ואחיותינו, גיבורינו האהובים, נצור בלב האומה לעד", סיים נתניהו.

מניין הנופלים במערכות ישראל בשנת 2023 עומד על 24,213 חללים. במהלך השנה החולפת נוספו 59 חללים, ונפטרו 86 נכים כתוצאה מנכותם והוכרו כחללים. לפי נתוני הביטוח הלאומי, 4,255 אזרחים נרצחו בפעולות האיבה משנת 1851. מתוכם - 740 ילדים ובני נוער עד גיל 18, מיום הזיכרון שעבר נהרגו 31 אזרחים בפעולות איבה.