"הייתה לי הזכות לשמח אחרים": נפרדים מיהונתן גפן

המשורר והעיתונאי הותיר אחריו יצירות שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, בריאיון שקיים בעבר אמר: "אני חושב שאם צריך שישאר אחריי משהו אחר כך, שזה ישאר" | עולם התרבות נפרד: "מגדולי הכותבים הישראלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/23 20:22 כח בניסן התשפג

"הייתה לי הזכות לשמח אחרים": נפרדים מיהונתן גפן
יהונתן גפן, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

העיתונאי, המשורר, הסופר והפובליציסט יהונתן גפן הלך לעולמו היום (ד') בגיל 76. גפן הותיר אחריו שלושה ילדים - הזמר, אביב גפן, היוצרת שירה גפן ונטשה גפן. מטעם המשפחה נמסר  כי הלוויתו של יהונתן גפן ז"ל תתקיים בבית העלמין נהלל ,ביום ששי הקרוב בשעה 11:00 בנהלל. 

גפן כתב במהלך חייו שירים רבים, שהפכו לנכסי צאן ברזל בפסקול הישראלי, ביניהם: "אבשלום", "הנסיך הקטן"  ו- "פחות אבל כואב". גפן כתב גם שירים רבים לילדים, ואלבומו "הכבש השישה עשר" מוכר בכל בית בארץ, עם שירים כמו "גן סגור", "הילדה הכי יפה בגן" ו"ריח של שוקולד". 

יהונתן גפן עם אשתו, נורית

יהונתן עם נורית גפן צילום: Moshe Shai/Flash90

"אם שמו אותי פה, כנראה יש לזה מטרה"

בראיון ליואב קוטנר מלפני כארבע שנים, יהונתן גפן ז"ל הסביר כי השירה נותנת משמעות לחייו: "אם שמו אותי פה, כנראה יש לזה מטרה. למיקאובסקי יש שיר 'אם אלוהים שם כוכבים בשמיים, סימן יש למישהו צורך בהם'. אני כמו הכוכבים -שמו אותי כאן. אף אחד לא באמת נהנה להיות כאן. אבל אומנות אמיתית לוקחת סבל והופכת אותו לעונג וגאולה. לתקווה- הדבר הזה עם הכנפיים". 

עוד אמר המשורר כי, "אני חשוב שהייתה לי גם הזכות לשמח אחרים", והסביר: "אם תיקח את שירי הילדים שלי- אני חושב שאם צריך שישאר אחריי משהו אחר כך, שזה ישאר. כי אני מופיע לילדים ואני רואה אותם, והם כל כך בהירים ותמימים". 

יהונתן גפן עם הזמר שלום חנוך

יהונתן גפן עם הזמר שלום חנוך צילום: Moshe Shai/FLASH90

דויד ברוזה: "אחי היית ולנצח תישאר"

ברשתות החברתיות נפרדו מהאדם שעיצב באופן משמעותי את עולם התרבות בישראל, ושבמהלך 76 שנותיו השפיע רבות על הפסקול הישראלי. הזמר דוד ברוזה שביצע רבים משיריו של גפן, הספיד: "אחי היית ולנצח תישאר. שרנו, כתבנו, שימחנו, בכינו, נלחמנו, נצחנו, הפסדנו , המשכנו" הוא הוסיף כי "לימדת אותי כאח גדול ואשא את תובנותיך בשירנו, ושירתך. אוהב , דויד".

הזמר שלמה ארצי פרסם פוסט בפייסבוק בו כתב: "יהונתן גפן היה מגדולי הכותבים הישראלים. חד, משפיע ואמיץ שגידל דור כותבים אחריו". ארצי חשף את הקשר האישי של בנו לגפן: "8 שנים הופיע יונתן בני כגיטריסט מלווה של יהונתן גפן ובכל רגע אהב אותו. חיבוק לאביב, שירה ולמשפחה. יהי זכרו ברוך"