המודל החדש של צה"ל: העלאת משכורות וקיצור משך השירות

צה"ל חשף את המודל החדש שלו לשירות החובה, שאמור לכהנס לתוקף בעוד כשנתיים | קיצור השירות לחיילים לא-קרביים, הטבות כלכליות למשרתים בקרבי ובתפקידים טכנולוגיים | "מקנה למשרתים שירות משמעותי ומתגמל במקביל לשמירתו כמודל צבא העם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/04/23 20:25 כז בניסן התשפג

המודל החדש של צה"ל: העלאת משכורות וקיצור משך השירות
חיילי צה"ל. אילוסטרציה, צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

בעוד סוגיית "חוק הגיוס" אותו הממשלה מתכננת להעביר מחולל סערה, ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, חשף היום (ג') את מודל שירות החובה החדש של צה"ל: "מודל הצבא המותאם". המודל בנוי על תגמולים כלכליים לחיילים, המבוססים על משך השירות ואופיו, וצפוי להכנס לתוקף בעוד שנתיים.

"מודל שירות חובה מותאם מבטיח את האפקטיביות המבצעית של צה"ל תוך איזון בין יחס משך ההכשרה לבין תקופת השירות האפקטיבי, המקנה למשרתים שירות משמעותי ומתגמל במקביל לשמירתו כמודל צבא העם" כך נמסר מטעם צה"ל.

מודל שירות החובה החדש

מודל שירות החובה החדש צילום: דובר צה"ל

 

שכר גבוה יותר בשנה השלישית, תקופת שירות דיפרנציאלית

המודל מפריד בין שלושה מסלולי שירות יעודיים: לוחמים ביחידות ההתנדבותיות, לוחמים והמערך הטכנולוגי, ויתר החיילים. לכל אחת מהקבוצות נבנה מסלול שירות דפרנציאלי: הלוחמים ביחידות ההתנדבותיות יגוייסו ל- 36 חודשים, הלוחמים והמערך הטכנולוגי יגוייסו ל- 32 חודשים, ויתר החיילים ישרתו פרק זמן של 24 חודשים, דבר שמהווה קיצור משמעותי של תקופת השירות של חיילים גברים שעומדת כיום על 32 חודשים שמשרתים בתפקידי "ג'וב". מטרת השינוי הוא להתאים את משך השירות לתקופת ההכשרה.

עבור לוחמים יוכפל השכר בשנה השלישית לשירותם  ל-6,000 שקלים. גם חיילים בתפקידי ליבה טכנולוגיים וב"סביבה תומכת טכנולוגית" יקבלו תשלום גבוה יותר עבור שנת השירות השלישית שלהם.

בנוסף לכך, המודל מציע תגמולים והטבות כלכליות למשתחררים, כדוגמת סיוע ברכישת דירה ובמימון לימודים אקדמאיים, וכן שיפור התגמולים למשרתי המילואים. אולם הפרטים הסופיים עדיין נידונים מול משרד האוצר.

צילום: דובר צה"ל

"אוכלוסיית הלוחמים תתועדף באופן מובהק"

לפי צה"ל, "השינויים הצפויים במתווה שירות החובה וחוק הגיוס מחייבים את גיבושה של תכנית אסטרטגית של צה"ל ומדינת ישראל להוקרה ותגמול המשרתים בצה"ל". עוד נכתב כי "ליבת התכנית היא ההבחנה בין המשרתים בשירות חובה ובהמשך בשירות המילואים לבין אלה שלא שירתו כלל בצה"ל. אוכלוסיית הלוחמים תתועדף באופן מובהק באמצעות מעטפת אשר תלווה אותם לאחר שחרורם משירות חובה ובמהלך שירות מילואים".