היועמ"שית לבג"צ: נתניהו פעל בניגוד עניינים אך לא ביזה את בית המשפט

היועמ"שית השיבה לעתירה שהוגשה נגד ראש הממשלה לאחר שהתייחס לרפורמה המשפטית וקבעה כי אמנם הוא הפר את ניגוד העניינים, אך לא מדובר בביזוי בית המשפט

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 03/04/23 16:49 יב בניסן התשפג

היועמ"שית לבג"צ: נתניהו פעל בניגוד עניינים אך לא ביזה את בית המשפט
היועמ"שית, תקפה את נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לרפורמה המשפטית לאחר שחוק הנבצרות עבר בקריאה שלישית. בעקבות כך,התנועה לאיכות השלטון, הגישה עתירה לבג"צ נגד נתניהו בטענה כי הוא ביזה את בית המשפט. בתוך כך, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, השיבה היום (ב') לעתירה וקבעה כי ראש הממשלה הפר את ניגוד העניינים אך לא מדובר בביזוי בית המשפט.

"פעל בניגוד עניינים אך לא ביזה את בית המשפט"

כאמור, היועמ"שית קבעה כי ההתייחסות של נתניהו לרפורמה נוגעת בניגוד עניינים אך לא ביזו את בית המשפט. "הדברים שנשא ראש הממשלה ביום 23.3.23, ובתוך כך כוונתו המוצהרת לעסוק כעת באופן ישיר ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט, מהווים פעולה הנגועה בניגוד עניינים, אין מקום להיעתר לבקשה.  כדי לבסס, מבחינה משפטית, טענת ביזיון, יש לעמוד בתנאים מוגדרים, שאינם מתקיימים במצב הדברים הנוכחי. עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעניין הבקשה, אינה משנה מחובתו של ראש הממשלה לקיים את הדין ולהימנע מפעולה בניגוד עניינים".

נתניהו שיתף את השיר של הלהקות הצבאיות

נתניהו שיתף את השיר של הלהקות הצבאיות צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90

"בית המשפט כבר קבע, כי ניגוד העניינים שבו מצוי ראש הממשלה הוא חריג"

מיארה התייחסה לקביעה של בית המשפט כי נתניהו מצוי בניגוד עניינים. "בית המשפט כבר קבע, כי ניגוד העניינים שבו מצוי ראש הממשלה הוא חריג בטיבו ובעוצמתו. במצב חריג זה, על ראש הממשלה להקפיד הקפדה יתרה על הכלל שאוסר על פעולה במצב של ניגוד עניינים. הקואליציה בראשותו של ראש הממשלה קידמה יוזמות לשינויים מהותיים במערכת המשפט, אשר אם ימומשו צפויות גם להיטיב עמו לעומת המצב הקיים, בכל הנוגע למשפטו.  על היועצת המשפטית לממשלה מוטלת החובה, המתחייבת מהדין ומפסיקתו של בית המשפט, להבהיר מהן ההגבלות הרלוונטיות מתחום ניגוד העניינים החלות במצב דברים זה".

התנועה לאיכות השלטון: "צר לנו על תגובתה המתפתלת והמתחמקת של היועמ"שית"

התנועה לאיכות השלטון הגיבו לתשובתה של מיארה וטענו כי מדובר בתגובה מתחמקת. "צר לנו על תגובתה המתפתלת והמתחמקת של היועצת המשפטית לממשלה, שמגיעה בניגוד מוחלט לקו הבטוח והתקיף שהובילה עד כה בהנחיותיה לחברי הממשלה. אם זה נראה, מריח ונשמע כמו הפרה של פסק הדין - זו הפרה שדינה ביזיון בית המשפט באופן שמחייב הטלת עיצומים על ראש הממשלה"

אליעד שרגא

אליעד שרגא צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיפה ואמרו כי "אין ולא יהיה במדינת ישראל אף אדם הנמצא מעל החוק, גם לא ראש ממשלה נאשם בפלילים שעושה דין לעצמו. צר לנו מאוד כי ברגע האמת בחרה היועצת המשפטית לסגת מעמדתה הברורה, ואנו מקווים כי בית המשפט יפסוק בהתאם לבקשתנו".