ראיון חג סמוטריץ': הלכנו מהר מדי עם הרפורמה - אולי טעינו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בראיון חג מיוחד לחדשות כיפה: "לא נכשלה הרפורמה - אנחנו נחושים לקיים את מה שהבטחנו לבוחרים" | על גלנט: "הוא לא השאיר לנתניהו הרבה ברירות"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 05/04/23 07:52 יד בניסן התשפג

סמוטריץ': הלכנו מהר מדי עם הרפורמה - אולי טעינו
סמוטריץ' בראיון לכיפה, צילום: כיפה

לכבוד חג הפסח, קיימנו ראיון חג מיוחד עם יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על נפילת הרפורמה המשפטית, הסיכוי של בית הנשיא לייצר הסכמות רחבות והאם היה צריך לפטר את שר הביטחון גלנט. 

סמוטריץ': "אנחנו נחושים לקיים את מה שהבטחנו לבוחרים"


 

איך קרה שנכשלה הרפורמה המשפטית? 

"לא נכשלה הרפורמה, לוקחים רגע צעד אחורה ומנסים להגיע להסכמות אבל אנחנו נחושים לקיים את מה שהבטחנו לבוחרים שלנו וטוב לעם ישראל. מול צונאמי של קמפיין הזוי ושיקרי של "סיפורה של שפחה". 

איפה הייתה הטעות של הקואליציה?

אולי הלכנו מהר מדי ואולי טעינו כששמנו את כל החבילה על השולחן בבת אחת, אני פחות רוצה להתעסק בהלקאה עצמית, אורי אורבך היה אומר שיש לנו נטיה לחפש אצל החילונים את המצוות ואצל הדתיים את העבירות, אנחנו כל הזמן מלקים את עצמנו. אולי היו גם טעיויות, אבל זאת סיטואציה מורכבת, תראה למשל את התקשורת שהייתה מגוייסת נגדנו. כל הממסדים החזקים היו נגדנו, אולי גם אם היינו עושים זאת שקול יותר הייתה אותה התנגדות. אנחנו ממש לא מרימים ידיים.

"הנשיא לא הצליח להיות אמיץ ומנהיג"

הרצוג, קורא לא להכליל

הרצוג, לא אובייקטיבי צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

יש סיכוי להסכמות בבית הנשיא?

"אני קצת סקפטי, הנשיא לצערי בסיבוב הקודם לא הצליח להיות אובייקטיבי, לא הצליח להיות אמיץ ומנהיג וברגע האחרון עזב מתווה מוסכם ושבר שמאלה. בסוף יש שאלה אחת, האם בצד השני יש פרטנר שרוצה הסכמות. לצערי לפיד רק רוצה להפיל את הממשלה וגנץ לא אזר אומץ לעמוד מול לפיד ומול גופי המחאה".

אתה מבטיח לציבור המאוכזב שבלי הסכמות גם תעבור רפורמה?

"אני רוצה לומר לכל הימין, למי שמאוכזב ולמי שלא יש לנו מממשלה טובה, הרעש קצת העיב על האמת, אנחנו עושים דברים טובים בהתיישבות ובכלכלה ויש לנו עוד 4 שנים לממש את כל התוכניות שלנו בהתמדה גדולה". 

ועדיין, אין אביתר, יש גל טרור ואין מענה לכל ירי מעזה. איך זה קורה בממשלת ימין?

"ביהודה ושומרון החלטנו ביום אחד על הסדרה של עשרה יישובים והחלטה לאפשר להסדיר עוד יישובים, אישרנו למעלה מ-10,000 יחידות דיור, זה חסר תקדים. לגבי אביתר, זה לא סוד שחשבתי שהיה צריך כבר לאשר להסדיר אבל לצערי גלנט סירב ולראש הממשלה הייתה עמדה אחרת, יש לנו 7 מנדטים אבל אני לא מנהל את הממשלה". 

"גלנט לא השאיר לנתניהו הרבה ברירות"

יואב גלנט, יגיע לישיבת הממשלה

יואב גלנט,  צילום: Yonatan Sindel/Flash90

זאת הייתה החלטה נכונה לפטר את גלנט?

"אני אומר בצער שגלנט לא השאיר לנתניהו הרבה ברירות, גם בחוסר הטיפול בסרבנות אבל בעיקר בגלל ההחלטה לעשות לנתניהו מסיבת עיתונאים על הראש, אי אפשר לעבוד ככה, אני גם בולע צפרדעים, אז מה אני עושה כל היום מסיבות עיתונאים נגד הממשלה?"

התעסקתם הרבה ברפורמה, בסוף עכשיו ערב חג ויוקר המחיה מקשה על המון אנשים

אני אישית הייתי עסוק דווקא בבניית תקציב, עבדנו קשה על חוק ההסדרים שנועד בסוף להוריד את מחירי הדיור והמזון. אני מקיים הרבה דיונים על הורדת מחירים על ידי הורדת מכסי יבוא, מה עושים עם היבואנים הגדולים".