חוק הנבצרות אושר במליאת הכנסת ללא ביטן ואמסלם

הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה תהיה רק של הממשלה או הכנסת ותתרחש אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית | באופוזיציה מגנים: "כמו גנבים בלילה, העבירה עכשיו הקואליציה חוק פרסונלי מגונה ומושחת". סיעת ישראל ביתנו תעתור לבג"צ

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/03/23 07:15 א בניסן התשפג

חוק הנבצרות אושר במליאת הכנסת ללא ביטן ואמסלם
נתניהו | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברוב של 61 תומכים מול 47 מתנגדים מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ה') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד: הממשלה של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת. מי שנעדרו מההצבעה בקרב חברי הקואליציה הם חברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם.

בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית בלבד

החוק קובע כי נבצרות זמנית של ראש הממשלה למלא את תפקידו תהיה בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית בלבד ותיקבע על ידי ראש הממשלה בהודעה לממשלה וליושב ראש הכנסת ובאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחברי הוועדה. בנוסף, גם הממשלה תהיה רשאית להחליט ברוב של 3/4 מחבריה כי נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית; במקרה מעין זה הממשלה תכונס על ידי ראש הממשלה לבקשת 3/5 מחברי הממשלה ועל ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים ממועד הגשת הבקשה או במועד מאוחר יותר אם התבקש לכך בבקשה. 

אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד בתוקפה שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת ברוב של שני שליש מחבריה, ואם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית וועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תמשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה; כן מוצע כי אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים שקבעה ועדת הכנסת יראו אותו כאילו הודיע על נבצרותו. 

"לא נאפשר למדינת ישראל להפוך למונרכיה"

דקות ספורות לאחר אישור הודיע יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן: "נגיש עתירה לבית המשפט העליון לפסול את חוק הנבצרות. לא נאפשר למדינת ישראל להפוך למונרכיה של משפחת נתניהו".

ליברמן

ליברמן | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, כתב כי נתניהו דואג רק לעצמו: "כמו גנבים בלילה, העבירה עכשיו הקואליציה חוק פרסונלי מגונה ומושחת נגד שמועה מופרכת על נבצרות. ידעו אזרחי ישראל - רגע לפני החגים, בזמן שיוקר המחייה מזנק, שוב נתניהו דואג רק לעצמו".

חבר הכנסת מהעבודה, גלעד קריב, הגיב: "ממשלה נבצרת! כמה שעות אחרי שהקואליציה הפילה את חוק האיזוק האלקטרוני, הכנסת מאשרת את חוק הנבצרות, שכולו ספין והסחת דעת. הממשלה הזו נמצאת בנבצרות תפקודית מיום ההשבעה שלה. חוץ מחוקי המהפכה המשטרית וחוקי השחיתות, שום דבר לא מעניין אותם".