פרסום ראשון ברגע האחרון: שינוי בחוק לבחירת שופטים

בנוסח החוק לבחירת שופטים מסתמן שינוי כאשר נציגי הקואליציה לא בהכרח יבחרו מסיעות שונות בקואליציה, מה שמחזק את המפלגות הגדולות שיוכלו לזכות ליותר נציגים בוועדה | שמחה רוטמן בריאיון: "צריך לאזן את בג"ץ בצורה אחראית וכך אנחנו עושים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 22/03/23 22:23 כט באדר התשפג

ברגע האחרון: שינוי בחוק לבחירת שופטים
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אמש התעוררה סערה בוועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן, כאשר חברי האופוזיציה נטשו את הדיונים. במהלך הלילה, זעמו באופוזיציה על כך שבעקבות המספר העצום של הסתייגויותיהם, החליט יו"ר הוועדה, לאחר היוועצות בייעוץ המשפטי של הוועדה, להפעיל נוהל חריג שמאפשר לו לרכז את כל ההסתייגויות במרוכז שבסופן הצבעות ברצף. הבוקר נערכו שוב דיונים וכך גם הערב (ד').

בעניין נוסח החוק לבחירת שופטים, מסתמן הערב שינוי קטן, כאשר נציגי הקואליציה לא בהכרח יבחרו מסיעות שונות בקואליציה, מה שמחזק את המפלגות הגדולות שיוכלו לזכות ליותר נציגים בוועדה. מדובר בהסתייגות של חבר הכנסת מהליכוד, משה סעדה, שקיבלה תמיכה משר המשפטים יריב לוין.

השינוי

חברת ועדת החוקה, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, הגיבה בזעם: "אם עד עכשיו חשבנו שהוועדה לבחירת השופטים תהיה פוליטית - כעת בוועדת החוקה, הליכוד העלו הסתייגות שכל נציגי הקואליציה בוועדה למינוי שופטים כולל השרים יוכלו להיות ממפלגה אחת. כלומר בית משפט של הליכוד בלבד. דיקטטורה פר אקסלנס".

"יש מי שחשבו שמחר בבוקר נחליף את כל שופטי העליון, זאת לא הייתה המטרה"

מוקדם יותר הערב, רוטמן אמר בריאיון ל"חדשות כיפה": "הוועדה שלנו עושה עבודה יסודית וגם ראשי הקואליציה מגוייסים לדבר הזה כי זה חשוב, בנוגע לוועדה לבחירת שופטים הצבנו יעדים בתחילת הדרך וכולם הושגו בצורה מלאה. הפסקת הווטו לשופטים ואפשרות לרוב בעם לבחור את השופטים כמו ברוב המדינות הדמוקרטיות". 

"בנוסף, נזהרנו ממצב שיש קואליציה שמשתלטת לגמרי על בית המשפט העליון, אולי יש מי שחשבו שמחר בבוקר נחליף את כל שופטי העליון, זאת לא הייתה המטרה וזאת לא מטרה לגיטימית, צריך לאזן את בג"ץ בצורה אחראית וכך אנחנו עושים".