מכה לבן גביר: ההחלטה החדשה של בג"צ

בג"צ אסר על השר בן גביר להתערב בפעילות המשטרה, לרבות במתן הוראות בכל הנוגע להפגנות נגד הרפורמה המשפטית: "להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/23 14:32 כו באדר התשפג

מכה לבן גביר: ההחלטה החדשה של בג"צ
בן גביר עם בכירי המשטרה, ארכיון, צילום: ללא

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה ביום רביעי האחרון לבג"צ את תשובתה על הטענות למעורבותו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בהנחיות של המשטרה בהפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט. בתוך כך בג"צ אסר היום (א') על השר בן גביר להתערב בניהול פעולות המשטרה, לרבות בכל הנוגע להפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט.

בכתב פסיקתו השופט של השופט יצחק עמית, כתב כי "אין השר רשאי לתת הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, והתנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".

ניצב עמי אשד, מפקד על ביטחון ההפגנה

ניצב עמי אשד, מפקד על ביטחון ההפגנה צילום: Erik Marmor/Flash90

התנגשות חזיתית: בן גביר דורש לפטר את היועמ"שית בהרב מיארה

נזכיר כי בשבוע שעבר, שלח בן גביר מכתב  לראשי הקואליציה בו כתב כי היועמ"שית גלי בהרב מיארה, פוסלת כל חוק והחלטה של ממשלת הימין, כאשר לרוב היא אפילו לא טורחת לשוחח עם השרים לפני פסילת החלטותיהם. בן גביר הדגיש: "פעילותה הפוכה לחלוטין מתקופת הממשלה הקודמת, אז הכשירה כל פעולה של הממשלה, כולל צעדים בעיתיים מאוד".

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: Shir Torem/Flash90

לדבריו התנהלותה של היועצת "פוגעת לא רק במשילות ובסמכויותיו של שלטון נבחר במדינה דמוקרטית, אלא גם ביכולת השרים לממש את המדיניות שלשמה נבחרו. אני מודע לקושי המשפטי בפיטוריה, אולם הנזק אותו מייצרת היועצת בכל יום שהיא נותרת בתפקידה, גדול לעין ערוך. בנסיבות אלה נדמה לי שיהיה נכון לפתוח בתהליך של פיטורי היועצת המשפטית לממשלה ולהחזיר את אמון הציבור למוסד זה", כתב בסיום מכתבו.