ראיון עצומת נשים בעד הרפורמה המשפטית: "עושים שימוש ציני בנשים עם דיסטופיות דמיונית"

ארגון חדש בשם "בת חורין" פרסם עצומת נשים הקוראות לממשלה להמשיך בחקיקת הרפורמה המשפטית, ועורכת הדין יסכה בינה, יוזמת העצומה, מסבירה לכיפה: "כל פעולה של השלטון משפיעה על שני המינים, לא הייתה לנו ברירה אלא להשתמש בעובדה שאנחנו נשים"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 19/03/23 13:30 כו באדר התשפג

עצומת נשים בעד הרפורמה המשפטית: "עושים שימוש ציני בנשים עם דיסטופיות דמיונית"
מחאת השפחות, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הרפורמה המשפטית מתקדמת, וההפגנות והמחאות החריפות נגדה - מעוררות גם את הצד הימני במפה. עצומה חדשה של ארגון "בת חורין - נשים למען תיקון" קוראת לקואליציה ולממשלה להמשיך בחקיקה וטוענת כי הרפורמה לא תפגע בנשים. דיברנו עם יוזמת העצומה שמסבירה מה עומד מאחוריה.

הרפורמה לא תפגע בנשים, להיפך

"אנו, נשים יהודיות וישראליות מכל הזרמים והמעמדות, חילוניות, מסורתיות דתיות וחרדיות, תומכות בתיקון מערכת המשפט במטרה להשיב את האיזון הבריא בין הרשויות בישראל", נכתב בעצומה עליה חתומות 100 נשים. "למדנו את פרטי הרפורמה המשפטית ואנו דוחות את הטענות כי יש בה פגיעה בנשים. בדיוק להיפך".

"נבחרי ונבחרות הציבור, נשים וגברים להם רעיות, אימהות, בנות ואחיות, המחויבים להן כמו לכלל הציבור הם אלו אשר יוודאו כי לא יפגעו זכויותינו ולא בית משפט שאינו נבחר על ידי העם. מחוקק שימעל בתפקידו בזכויות נשים וגברים, ילדים וקשישים, לא יזכה לאמוננו. אנו קוראות לנבחרי ונבחרות הציבור בקואליציה השוקדים על חקיקת הרפורמה, להמשיך ללא לאות בשליחותם ההיטטורית לתיקון המצב", נכתב עוד בעצומה.

"ההיסטוריה מוכיחה שרודנים שורפים פרלמנטים, לא בתי משפט"

יוזמת העצומה, עורכת הדין יסכה בינה, מסבירה מה עומד מאחוריה. "המשמעות של הרפורמה היא שנבחרי הציבור יוכלו סוף סוף להביע את הקול של העם. מה שקורה עכשיו הוא שקבוצה בלתי נבחרת של יועצים משפטיים ושופטי בג"צ הם אלה שקובעים עבורנו מה ערכי ומה נאור. האם הרפורמה פוגעת בנשים? זו שאלה שצריך להפנות אותה לכל מי שמוחה וחושבת שהרפורמה תפגע בנשים. הרי זה ברור שהרפורמה לא תפגע בנשים: כל חקיקה משפיעה על נשים ועל גברים, ואם יש חקיקה שתפגע באוכלוסייה בכלל, אז גם נשים תיפגענה, ואם יש חקיקה שהיא טובה לאוכלוסייה בכלל, אז גם נשים תרווחנה מזה".

עו"ד יסכה בינה

עו"ד יסכה בינה צילום: ליאור יאדו

יש להן טענות שמקדמים חקיקה להרחבת הסמכויות של בתי הדין הרבניים.

"זאת פיקציה, מדובר שם על משהו דומה כמו להסכם בוררות - אתה מחליט שהסכסוך הממוני שלך יתברר בבית הדין הרבני. מה הבעיה? למה זה יפגע דווקא בנשים? למה זה לא פוגע בגברים? אין שום בסיס לטענה הזו. נלך צעד קדימה. אם יקומו חברי הכנסת ויחליטו שכל הנשים תהיינה במטבח, אתה באמת חושב שנבחרי הציבור פתאום ישלפו את כל הנשים - הבנות שלהם - מהלימודים האקדמאיים, מהעבודות, ויעבירו אותן למטבח? לא. במידה והחברה תהיה כל כך מושחתת ותחליט שכל הנשים צריכות להיות במטבח בכפייה, לצערי בית משפט לא יעזור. ההיסטוריה מוכיחה שרודנים שורפים פרלמנטים, לא בתי משפט. אבל הכל ריק, כי הכוח בידיים שלי. אם תהיה נבחרת ציבור שתפגע לי בזכויות - אני לא אבחר בה, אני אפגין מול הבית שלה, אני אפעיל לובי. להלן: דמוקרטיה".

על החתום: עקרת בית, מורה וגננת. "יש להן קול, והקול שלהן נחשב וחשוב"

מיהו הארגון "בת חורין" שעומד מאחורי העצומה?

"בת חורין קם לאחרונה עקב העובדה שראינו שעושים שימוש ציני בנשים עם דיסטופיות דמיונית פרי מוחן של סופרות מעבר לים שהפכו לעיבוד קולנועי. קח אותי כדוגמא: אני אמא לשישה ילדים, שותפה במשרד עורכי דין. לע מה הן מדברות? אנחנו נותנות קול לנשים שרוצות להביע אותו והוא לא נשמע עד עכשיו תחת הטרלול של סיפורה של שפחה. יש בעצומה עורכות דין, רואות חשבון, חוקרות - וכן, גם עקרות בית, וגגנות, ומורות. מישהי שבוחרת להיות עקרת בית היא מכובדת לא פחות מפרופסור. יש להן קול, והקול שלהן נחשב וחשוב. המגוון של הנשים בעצומה מרגש אותי".

מחאת השפחות

מחאת השפחות צילום: Anat Hermony/Flash90

ומצד שני אפשר לומר שזה לא התחום שלהן, כמו שטוענים בימין נגד כל עצומת הרנטגנאים או כל מקצוע לא קשור אחר.

"הטיעון הבסיסי הוא שכל פעולה של השלטון משפיעה גם על גברים וגם על נשים, שני המינים. אבל ברגע שנעשה שימוש ציני בנשים עם 'סיפורה של שפחה', כמעט ולא הייתה לנו ברירה אלא להשתמש בעובדה שאנחנו נשים למרות שאנחנו לא חושבות שזה מקנה לנו איזשהי יוקרה מסוימת. ביום שאני אבחר לתפקיד בכיר בגלל שאני אישה - אני אדע שכל המאבק הפמיניסטי ירד לטמיון. תעזבו את המין שלי, אני רוצה להיבחר בגלל הכשרון, והניסיון והחכמה".


(נתניהו דוחה את מתווה הנשיא)